Bestuur van Curaçao wil eigen luchtvaartmaatschappij

Het eilandbestuur van Curaçao wil een eigen luchtvaartmaatschappij. Dat staat in het bestuursakkoord dat het bestuurscollege, vergelijkbaar met een college van B en W van een Nederlandse gemeente, gisteren heeft ondertekend.

Het plan komt een klein jaar na het faillissement van de nationale Antilliaanse luchtvaartmaatschappij Dutch Caribbean Airlines (DCA).

Het bestuurscollege, bestaande uit arbeiderspartij Frente Obrero i Liberashon (FOL) van Anthony Godett, vakbondspartij PLKP en de sociaal-democratische partij MAN, trad vorige maand aan. De coalitie wil het eilandsbestuur een socialer gezicht geven en stelt de autonomie van Curaçao voorop.

Het Antilliaanse kabinet werkt samen met de eilanden aan staatkundige veranderingen op basis van referenda waarin de bevolking zich heeft uitgesproken voor het afschaffen van de Nederlandse Antillen. Het eiland Curaçao wil daarbij een autonoom land worden.

Volgens gedeputeerde Ivar Asjes van toerisme, in functie vergelijkbaar met een wethouder vin Nederland, past een eigen luchtvaartmaatschappij in die ontwikkeling. ,,Onze filosofie is dat als we toch naar autonomie gaan we nu moeten decentraliseren. Dat geldt ook voor de luchtvaart.'' Zijn partij PLKP meent dat DCA vorig jaar een doorstart had moeten maken, zoals Dutch Caribbean Express van de Nederlandse zakenman Erik de Vlieger deed met Arkefly. Sinds het faillissement van DCA is het aantal verbindingen tussen Curaçao en de Caribische regio drastisch teruggelopen.

,,Een eigen luchtvaartmaatschappij is een strategisch instrument om de ontwikkeling van het toeristisch product Curaçao te sturen, zodat je niet afhankelijk bent van derden'', zegt Asjes. Daarbij moet winst niet het eerste oogmerk zijn, maar gekeken worden naar werkgelegenheid en stimulering van de lokale economie, vindt de gedeputeerde. Er komt een onderzoek naar de precieze deelname van de overheid in het nieuwe bedrijf.

Volgens de Antilliaanse minister van Verkeer en Vervoer, Omayra Leeflang, zijn de plannen van het eilandsbestuur ,,onlogisch en onrealistisch''. Zij wijst op de hoge kosten die een overheidsgesubsidieerde luchtvaartmaatschappij met zich meebrengt. Vliegmaatschappij DCA kostte de Antiliaanse gemeenschap in veertig jaar naar schatting 400 miljoen euro.

,,Een Curaçaose luchtvaartmaatschappij is prima'', zegt Leeflang, ,,mits alle gedeputeerden met al hun bezittingen persoonlijk aansprakelijk worden gesteld.'' Gedeputeerde Asjes zegt daar geen problemen mee te hebben.