Winstdaling bij Unilever door krimp SlimFast

Levensmiddelenfabrikant Unilever, bekend van merken als Knorr, Unox, Blue Band en Dove, boekt opnieuw een fors bedrag af op afslankonderdeel SlimFast. Daardoor daalde de nettowinst van het Nederlands-Britse bedrijf in het tweede kwartaal met een kwart.

Begin dit jaar maakte het concern bekend dat het de boekwaarde van SlimFast verlaagt met 650 miljoen euro. Die nieuwe afboeking van 353 miljoen euro is het gevolg van het verder inkrimpen van de markt voor afslankmiddelen, stelt het bedrijf. ,,Dat resulteert in een lagere verkoopprognose voor SlimFast'', zegt Unilever in een toelichting.

,,De categorie maaltijdvervangers is gedurende het eerste halfjaar verder gekrompen'', vertelde de Franse topman P. Cescau. Eerst had SlimFast last van de opkomst van dieetproducten met weinig koolhydraten van concurrent dr. Atkins. Na lange tijd kwam Unilever met vergelijkbare producten. Kort daarna zakte deze markt voor afslankmiddelen in met 20 procent. Met de afboeking is de waarde van SlimFast sinds de overname in 2000 gehalveerd. Indertijd kocht Unilever het Amerikaanse bedrijf voor 2,3 miljard euro.

Unilever heeft de meeste problemen in West-Europa, vooral door prijzenoorlogen in supermarkten in Groot-Brittannië, Frankrijk en Nederland. Om geen verder marktaandeel te verliezen, verlaagde het concern de prijs van zijn producten met gemiddeld 1 procent. De resultaten in Europa worden geholpen door de verkoopstijgingen in Oost-Europa. Vooral in Rusland nam de omzet in alle categorieën sterk toe. In Europa daalde de omzet met 3 procent tot 4,3 miljard euro. De winst steeg met 10 procent tot 757 miljoen euro. Dat kwam door verkoop van bedrijfsonderdelen en lagere reorganisatiekosten.

In de rest van de wereld deed het concern het beter. In de Verenigde Staten en Zuid-Amerika nam de omzet 4 procent toe, in Azië met 5 procent. Dat was vooral te danken aan de introductie van nieuwe producten die de verkoop omhoog kreeg, bijvoorbeeld verzorgende producten van Pond's in China en Dove-artikelen in Turkije en India.

De concernomzet van Unilever steeg in het tweede kwartaal 1 procent tot 10,2 miljard euro en de winst zakte, vooral door de afboeking op SlimFast, met 26 procent naar 787 miljoen euro. Zonder de afboeking zou de winst 5 procent zijn gestegen.