Voordeel van de twijfel

De maat doet wel degelijk terzake als het om schoenen gaat – en niet alleen voor de mensen die ze dragen. De grote schoenenfabrikanten kunnen al het gewicht, dat ze bij de grote detailhandelsconcerns in de schaal leggen, goed gebruiken. Dit is dan ook een van de redenen dat het Duitse Adidas zojuist 3,1 miljard euro op tafel heeft gelegd voor zijn kleinere Amerikaanse concurrent Reebok. De nieuwe combinatie is straks ongeveer even groot als marktleider Nike.

Op het eerste gezicht ziet het ernaar uit dat Adidas een goede slag heeft geslagen. Neem de winst die Reebok normaal gesproken maakt, tel daar de 125 miljoen euro aan jaarlijkse kostensynergieën bij op die Adidas na drie jaar verwacht te kunnen bereiken, en belast het totaal. Dan blijkt dat het Duitse concern een rendement van ongeveer 10 procent op zijn investering boekt – meer dan genoeg om de kapitaalkosten van Reebok te dekken.

Is dit dus een waardevolle aanwinst voor de Adidas-aandeelhouders? Misschien wel, maar onder het voorbehoud dat deze berekening van het rendement op de investering alleen maar opgaat omdat de aandelen van Reebok goedkoop leken. En de aandeelhouders van Adidas hadden ze ook kunnen kopen zonder een premie te hoeven betalen.

Het Duitse concern zal ongetwijfeld enige kostensynergieën aan de transactie kunnen ontlenen – 125 miljoen euro per jaar, volgens zijn eigen schatting. Maar als je die tegen een tarief van 30 procent belast en met tien vermenigvuldigt, dekt de toegevoegde waarde geenszins de premie van zo'n 1 miljard euro die Adidas de Reebok-aandeelhouders uitbiedt.

Om dit tot een goede investering voor de Adidas-aandeelhouders te maken, is dus nog iets anders nodig dan kostensynergieën. Het Duitse concern denkt die gevonden te hebben in omzetsynergieën. Adidas is bijvoorbeeld beter in het uitbaten van zijn merknaam – van schoenen tot kleding – dan Reebok, en kan Reebok misschien helpen zijn sponsorovereenkomsten met Amerikaanse sportteams beter te benutten.

De andere kant van het verhaal is dat omzetsynergieën veel moeilijker te verwezenlijken zijn dan bezuinigingen. Gezien het feit dat de aandelenkoers van Adidas met 6 procent is gestegen na het bekend worden van de overeenkomst, lijken de aandeelhouders het concern het voordeel van de twijfel te gunnen.

Onder redactie van Hugo Dixon. Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld.

    • Camilla Palladino