LPG is weer erg in trek

Onder invloed van de stijgende benzine- en dieselprijzen is het rijden op LPG (autogas) in Nederland met name in het afgelopen kwartaal sterk toegenomen. Volgens brancheorganisatie Vereniging Vloeibaar Gas (VVG) zijn er het afgelopen halfjaar 2.200 nieuwe LPG-installaties ingebouwd, in zowel bestaande als nieuwe auto's.

De dure benzine verklaart volgens VVG-woordvoerder Kees Goudberg slechts voor een deel de toegenomen belangstelling voor LPG. Ook uitlatingen van staatssecretaris Van Geel van Milieu dat hij het autorijden op LPG niet kan missen in de strijd tegen de luchtvervuiling in Nederland, heeft volgens de VVG bijgedragen aan de plotselinge stijging van het aantal LPG installaties in Nederland. Van Geels voorgangers Kamp en Pronk wilden na de vuurwerkramp in Enschede en de brand in Volendam LPG min of meer uitfaseren als autobrandstof. Maar in juni is een convenant gesloten tussen de overheid en de VVG, waarin alle veiligheidsaspecten zijn vastgelegd. ,,Alle discussies over vermeende onveiligheid van autogas behoren daarmee tot het verleden'', zegt Goudberg.

,,Wij geven een adviesprijs voor een liter LPG af van 50 cent'', zegt Gouberg. ,,Maar er wordt enorm gestunt met kortingen. Er zijn genoeg plaatsen waar je LPG kunt tanken met kortingen van zes, zeven cent per liter. Dat scheelt natuurlijk behoorlijk tegenover een adviesprijs voor benzine als euro ongelood van 1,41 euro of een liter diesel van 1,12 euro.'' Er zijn ongeveer tweeduizend stations in Nederland waar LPG kan worden getankt.

Cees Boutens van de overkoepelende autobranchevereniging Rai nuanceert de toenemende populariteit van LPG. In Nederland rijdt 73,9 procent van de automobilisten op benzine, 24,8 procent op diesel en slechts 1,1 procent op LPG. Van de ruim 490.00 personenauto's die vorig jaar in Nederland zijn verkocht rijdt 0,2 procent op aardgas of met een hybridemotor, die zowel door benzine als een elektromotor wordt aangedreven. Op het hoogtepunt in 2001 was 3,7 procent van de nieuw verkochte auto's met LPG uitgerust.

,,Auto's zitten tegenwoordig zo gecompliceerd in elkaar qua motor-management, dat het allemaal erg nauw luistert'', legt Boutens uit. ,,Er waren teveel technische klachten met LPG in nieuwe auto's. LPG wordt ook voornamelijk ingebouwd in al bestaande auto's. Hoewel fabrikanten als Volvo en Renault tegenwoordig auto's produceren waar de LPG-installatie al in de fabriek is ingebouwd.''