Fiat gaat 10 miljard euro in zijn autodivisie investeren

De Italiaanse autofabrikant Fiat investeert de komende jaren 10 miljard euro in zijn autodivisie. De injectie maakt onderdeel uit van een investeringsplan van in totaal 18 miljard euro voor het gehele concern. De autodivisie gaat het geld ondermeer gebruiken om voor het einde van 2008 twintig nieuwe modellen in de markt te zetten.

Fiat-topman Sergio Marchionne heeft zijn planen gisteren gepresenteerd aan de betrokken ministers van de Italiaanse regering en aan de vakbonden. Enkele weken geleden sprak hij over hetzelfde onderwerp al met een aantal Italiaanse en institutionele beleggers, waarbij hij erin slaagde de koers van het geplaagde Fiat bijna 8 procent omhoog te praten.

Marchionne benadrukte in zijn plannen tegenover de overheid en vakbonden dat hij tot nu toe alle beloftes heeft waargemaakt. Hij vindt dat hij voor Fiat een voordelig einde heeft gemaakt aan de samenwerking met General Motors (opbrengst 1,55 miljard euro). Ook heeft hij de banken overtuigd om een lening van 3 miljard euro om te zetten in aandelen.

Na de financiële sanering concentreert Fiat zich nu volledig op zijn kernactviteit: het produceren van auto's. Fiat zit ook in de financiële dienstverlening, in de telecom en bouwt vrachtwagens. Marchionne is ervan overtuigd dat de nieuwe Fiat Punto, die in september wordt gelanceerd, een succes wordt. Maar de Punto is al voor zijn verschijning een twistpunt met de vakbonden. De bonden eisen dat de Punto in thuishaven Turijn zal worden geproduceerd.

In autostad Turijn is het aantal Fiat-werknemers de afgelopen jaren teruggelopen van 27.000 naar 16.000, waarvan meestal de helft werkeloos thuis zit wegens gebrek aan productie. Eind jaren zeventig werkten nog 60.00 mensen voor Fiat in Turijn en minstens een even groot aantal bij toeleveringsbedrijven. Marchionne heeft de bonden inmiddels gezegd dat de productie van de Punto in Turijn komt.

Fiat heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een winst gemaakt van 217 miljoen euro tegenover een verlies van 246 miljoen een jaar geleden. De ommekeer was te danken aan de personenautodivisie. Daar bleef het verlies beperkt tot 88 miljoen euro. De omzet steeg licht naar 12 miljard.