Dieselrijder `tankt' bij de Lidl

Automobilisten met een diesel kunnen de tank vullen met zonnebloemolie van de supermarkt. Goedkoper dan het pompstation, maar met het risico dat er een boete volgt.

,,Het is een witte pick-up truck, volg de krokettenlucht maar'', zegt Gérard Buhr (57) aan de telefoon. Op de parkeerplaats van station Naarden-Bussum hangt inderdaad een geur van walmende frituurolie. Het spoor leidt naar een omgebouwde Ford Escort 1.8 TD met een enthousiaste Buhr achter het stuur. Hij geeft toe: ,,Het ruikt wel wat vreemd, maar de lucht van diesel is ook niet fijn.'' De auto van Buhr rijdt op zonnebloemolie.

Sinds de verhoogde olieprijzen verdiepen steeds meer hobbyisten zich in de mogelijkheden van alternatieve brandstoffen. Op verschillende internetforums, zoals die van `Twaalf ambachten', een platform dat onderzoek doet naar `ecologische technieken', wisselen automobilisten tips uit over plantaardige brandstoffen. Algenolie, kippenvet, soja- en koolzaadolie: als het maar brandt, lijkt het devies.

De meest toegankelijke soort is gewoon bij de supermarkt te koop: ,,Ik `tank' bij de Lidl'', zegt Buhr. ,,Ik koop zoveel flessen als ik nodig heb en gooi het ter plekke in de tank. Eén flesje zonnebloemolie kost 59 cent, een liter diesel kost rond de euro. Reken maar uit.'' Buhr gebruikt zonnebloemolie, ,,omdat het de goedkoopste soort is. Of ik er nu olijfolie in gooi of arachideolie (olie uit pinda's), dat maakt voor de motor niet uit.'' Buhr erkent dat hij vooral geïnteresseerd is in alternatieve brandstoffen vanwege de prijs. ,,Als ik wat goedkopers vind dan zonnebloemolie, gooi ik dat erin.'' Aan de motor brengt het geen schade toe: ,,Ik heb nog geen enkel probleem gehad.''

In Duitsland maken automobilisten op grote schaal gebruik van bio-diesel, dieselolie die met 20 procent plantaardige olie is aangelengd. Een tiental tankstations levert deze diesel.

In Nederland is dit type brandstof niet toegestaan. ,,Volgens mij ben ik in overtreding, omdat ik geen brandstof-accijns betaal over de zonnebloemolie'', zegt Buhr. ,,Ik wil wel het moment meemaken dat ik een bon krijg. Waarom zou ik in vredesnaam niet mogen stoken wat ik zelf wil?''

,,Op het moment dat je zonnebloemolie, die voor huishoudelijk gebruik bestemd is, in de tank van een auto gooit, heet het brandstof'' zegt een woordvoerder van de douane, die belast is met de controle op accijns. ,,Brandstof mag alleen worden vervaardigd in een `accijnsgoederenplaats'. Dat moet aan zoveel milieu- en veiligheidseisen voldoen dat het voor particulieren niet rendabel meer is.''

Over elke vorm van brandstof moet accijns worden betaald, vanwege de belasting van het milieu. Volgens de douane staat voor rijden met `illegale' brandstof een boete van 4,53 euro per liter tankinhoud. Die wordt niet vaak uitgedeeld, zegt een woordvoerder: ,,We komen nauwelijks auto's op biodiesel of zonnebloemolie tegen.''

Buhr is erg tevreden over zijn keuze om de tank met plantaardige olie te vullen. ,,In een dieseltank kun je van alles gooien, meneer Diesel zelf gebruikte destijds ook raapolie als brandstof. Het is hartstikke schoon: bij zonnebloemolie komen volgens mij geen roetdeeltjes vrij zoals bij gewone dieselolie.''

Technisch is het inderdaad mogelijk om een dieselauto op doodgewone zonnebloemolie te laten rijden, zegt K. Krishna, onderzoeker bij de vakgroep reactor- en katalysetechniek van de Technische Universiteit Delft. ,,De effecten op de lange termijn zijn nog onduidelijk. Er moet nog onderzocht worden wat de gevolgen zijn voor enerzijds de motor, en anderzijds het milieu'', aldus Krishna. ,,Bij de verbranding van plantaardige olie komen minder roetdeeltjes vrij dan bij het verbranden van dieselolie. Tegelijkertijd levert de verbranding van zonnebloemolie meer uitstoot van stikstofoxiden (NOx) op. De milieuvervuiling door diesel en huishoudelijke olie is in principe inwisselbaar'', zegt de onderzoeker. Stikstofoxiden dragen bij aan smogvorming. Veel beter voor het milieu dan gewone dieselolie is het rijden op zonnebloemolie waarschijnlijk niet.

De automobilist Buhr is pas sinds vijf maanden in het bezit van een auto, hij is meteen op zonnebloemolie gaan rijden. ,,In de winter zal het wat moeilijker worden, dan wordt de olie wat dikker en duurt het langer om hem aan de praat te krijgen.''

Andere gebruikers van alternatieve brandstoffen hebben meestal aanpassingen gemaakt in hun auto. Zo is het gebruikelijk om twee tanks te hebben: één voor gewone diesel, om de auto mee op te starten, en één tank om later naartoe over te schakelen, met zonnebloemolie. Buhr vult zijn enkele tank met pure zonnebloemolie, zó uit de plastic fles van de supermarkt. Hooguit giet hij een scheutje diesel erbij om het opstarten te vergemakkelijken. Tevreden stuurt Buhr het Fordje met de frituurdampen uit de uitlaat door de weilanden rond Bussum. ,,Het rijdt geweldig, toch?''

Rectificatie / Gerectificeerd

In het artikel Dieselrijder `tankt' bij de Lidl (4 augustus, pagina 13) staat dat automobilisten op het internetforum `De twaalf ambachten ' tips uitwisselen over het gebruik van plantaardige brandstoffen. Het gaat om een open internetforum, maar de organisatie voegt hier aan toe dat De twaalf ambachten het ongepast vindt om landbouwgronden te gebruiken voor de productie van autobrandstof.

    • Olga van Ditzhuijzen