TROS wil fuseren met televisieproducent

De publieke omroep TROS wil voor 2008 fuseren met een bedrijf dat tv-programma's maakt. Dat productiehuis moet programma's maken voor publieke en commerciële omroepen. Dat heeft de TROS vandaag bekendgemaakt. De omroep voert gesprekken met enkele bestaande producenten over een mogelijke fusie. Welke dat zijn wilde de TROS vanmorgen niet zeggen.

Het kabinet wil dat publieke omroepen na 2008 meer mogelijkheden krijgen om commercieel te ondernemen. Nu mogen publieke omroepen geld dat zij verdienen alleen uitgeven aan nieuwe tv-programma`s.

TROS-voorzitter Karel van Doodewaerd wil dat zijn omroep zich nu al als programmaproducent kan vestigen zodat zijn bedrijf in 2008 ,,niet met lege handen staat.'' Vanaf dat jaar wil de TROS ook zendtijd kunnen kopen op commerciële zenders om programma's uit te zenden waar in het publieke bestel geen plaats voor is. ,,Net zoals Harry Mens'', aldus Van Doodewaerd.

Naast het nieuwe productiebedrijf moet ook de omroepvereniging blijven bestaan, vindt Van Doodewaerd. De vereniging moet zich richten op het organiseren van evenementen, reizen en het aanbieden van cursussen en merchandising, zoals dvd's.

In september heeft de TROS een gesprek met het Commissariaat voor de Media, dat staatssecretaris Van der Laan (D66) adviseert over het omroepbestel. In het verleden heeft de TROS meerdere malen gedreigd uit het publieke bestel te stappen. Gesprekken over een toekomst als commerciële omroep met de Belgische Persgroep (onder meer eigenaar van Het Parool) liepen op niets uit.

De TROS is de omroep die tot nu toe het meest te lijden heeft onder de komst van Talpa, de nieuwe zender van John de Mol. Zo verhuizen presentatoren Linda de Mol en Caroline Tensen naar Talpa. Zij gaan daar onder meer programma's van de PostCodeLoterij presenteren die eerst te zien waren bij de TROS, zoals Miljoenenjacht en Eén tegen 100. In januari vertrekt ook Ivo Niehe van de TROS naar Talpa.