Studeren en nagels styleren

Een student die een eigen bedrijf runt. Kan dat? Ja, zo wijst de praktijk uit. Deel 4 van een serie. ,,Ik dacht: wat vind ik eigenlijk leuk? Nou, dat was nagels lakken.''

Het tuinhuisje achter haar ouderlijk huis in Schoonebeek was nog niet gebouwd of Margriet de Jonge (22) maakte er een nagelstudio van. Overdag studeerde de heao-studente commerciële economie, daarna werkte ze thuis als nagelstyliste. In de avonduren en op zaterdag bracht ze gelnagels aan. ,,De tuinmeubels, waar het tuinhuis voor bedoeld was, hebben er nooit in gestaan.''

Na een aantal bijbaantjes werd het voor De Jonge eind 2001 duidelijk dat zij haar eigen beslissingen wilde nemen. ,,Ik dacht: wat vind ik eigenlijk leuk? Nou, dat was nagels lakken.'' Om het project serieus aan te pakken investeerde ze zo'n 1.500 euro in een cursus en in allerlei nagelproducten.

,,Of er een markt voor was wist ik niet, maar niemand deed nog nagels in Schoonebeek'', vertelt De Jonge. Op een eerste advertentie in de plaatselijke krant bleken direct mensen te reageren. ,,Ik ben een betrokken dorpeling. Ik heb altijd dingen gedaan bij de sportvereniging, de kerk, de jeugdvereniging. De mensen kennen je.'' Al snel begon haar bedrijf te lopen. ,,In het begin was het nog amateuristisch, later werd het professioneler en kon ik ook investeren in dingen als tafelstofzuigers, mondkapjes en een nagelfrees.''

Toen de opzet succesvol bleek, schreef De Jonge zich bij de Kamer van Koophandel in als eenmanszaak. Het doen van de administratie en de belastingopgaven was voor de studente geen probleem, gezien de economische kennis die zij eerder op de meao had opgedaan. Het verwerken van alle levensverhalen die zij te horen kreeg tijdens een behandeling bleek lastiger. ,,In het begin vond ik het soms moeilijk dat allemaal van me af te zetten. Je zit één op één en mensen gaan je vertrouwen. Geen onderwerp is niet besproken.''

Een eerste nagelbehandeling kost 32,50 euro. Voor een nabehandeling zijn haar klanten 20 euro kwijt. Daarmee is De Jonge een stuk goedkoper dan de concurrentie, die al snel het dubbele vraagt. Een lagere prijs betekent volgens De Jonge niet een lagere kwaliteit. ,,Een van mijn leukste klanten zat eerst bij een professionele salon. Na een behandeling bij mij is ze altijd blijven komen. Dan doe je toch iets goed.''

De Jonge heeft gemiddeld vijftien klanten per week. Mensen die bellen voor een afspraak moeten rekenen op twee tot drie weken wachttijd. Het leiden van haar eigen bedrijf zorgt voor een volle agenda, maar daarover maakt De Jonge zich niet druk. ,,Er zitten 24 uur in een dag. Daarvan heb je er 6 of 7 nodig om te slapen. De rest wil ik nuttig invullen.'' Wel vindt De Jonge het jammer dat vrienden, die een iets minder druk bestaan leiden, niet altijd begrijpen hoeveel tijd het kost.

De Jonge is net afgestudeerd op een businessplan voor het uitbreiden van haar bedrijf. Toch bouwt ze, ondanks de potentie die het bedrijf volgens haar heeft, haar bezigheden in de nagelstudio af. In september begint ze aan een studie general management aan Nyenrode, waar ze op de campus gaat wonen. ,,Ik dacht er serieus over na mijn bedrijf uit te breiden. Uiteindelijk wil ik me niet binden aan een regio en aan dit niveau van ondernemen.'' Om de studio niet een stille dood te laten sterven neemt de moeder van De Jonge, na een aantal lessen van haar dochter, een deel van de klanten over.

Het opzetten en leiden van een eigen bedrijf is De Jonge erg bevallen. Na haar nieuwe studie is ze van plan als interim-manager aan de slag te gaan, of misschien een ander bedrijf over te nemen. En daarna? ,,Hoe dan ook ga ik weer een eigen bedrijf beginnen. Dat weet ik zeker.''

Dit is een serie over studentenondernemingen. Volgende week: een student met een paardenhouderij.

    • Mees van der Made