Adidas (D) doet bod op Reebok (VS)

De Duitse sportartikelenfabrikant Adidas-Salomon heeft een bod gedaan ter waarde van 3,1 miljard euro op zijn Amerikaanse concurrent Reebok. Doel van de overname is marktleider Nike aan te vallen op zijn thuismarkt, de Verenigde Staten.

Adidas is de tweede sportartikelenfabrikant ter wereld, Reebok is de nummer drie. De nieuwe combinatie, met een gezamelijke omzet van 9,55 miljard euro, wordt niet groter dan Nike, dat vorig jaar voor ruim 11 miljard euro verkocht aan schoenen, kleding en sportmateriaal.

Adidas maakte het bod vanmorgen bekend, tegelijk met de resultaten over het tweede kwartaal. De omzet van het bedrijf steeg met 8,2 procent naar 1,516 miljard euro. Adidas maakte daarover een nettowinst van 94 miljoen euro.

Het aandeel Adidas daalde vanmorgen in Frankfurt met 4 procent op het nieuws van de overname, omdat Adidas vermoedelijk aandelen zal uitgeven voor de financiering ervan. Adidas biedt 59 dollar (47,92 euro) voor elk aandeel Reebok, wat een premie van 34,2 procent is op de slotkoers van Reebok gisteren.

Het nut van de overname is niet onbetwist. ,,We zijn sceptisch, omdat groei in de VS het belangrijkste doel is en er weinig synergievoordelen worden behaald'', zei een analist van investeringsbank Sal. Oppenheim tegen persbureau Reuters.

Tussen de grote merken sportschoenen en aanverwante artikelen heerst een felle concurrentiestrijd. Daarbij maken zij voor reclamedoeleinden vooral gebruik van bekende sportmensen of teams. Zo is Adidas sponsor van het Duitse voetbalelftal en Reebok van tennister Venus Williams. Nike heeft onder meer het Nederlands voetbalelftal, golfer Tiger Woods en tennisser Roger Federer onder contract.

Rectificatie / Gerectificeerd

In de tabel bij het bericht Adidas doet bod op Reebok (3 augustus, pagina 13) zijn de omzetten van Asics en Puma verwisseld.