Strenge regels tegen slimme techniek

Google boycot 35 Nederlandse websites omdat deze technieken gebruiken om `hoog' in de zoekresultaten te eindigen.

Met een marktaandeel van ruim 75 procent is Google de belangrijkste zoekmachine op internet. De website die hoog scoort bij een zoekopdracht, krijgt alleen daarom al beduidend meer bezoek. Maar een nummer 1-positie is niet zomaar behaald en Google bedotten is niet eenvoudig, getuige de blokkade die zoekmachine aan 35 Nederlandse websites oplegde.

,,Een hoge score op Google is als een winkel op een A-locatie'', zegt Jeroen Beekwilder van internetbedrijf Tribal uit Den Bosch. ,,Iedereen die een lagere notering haalt, zal dat meteen in de bezoekersaantallen merken.'' Tribal levert SEO-diensten – search engine optimalisation ofwel het verbeteren van de webcode (die in de website is verstopt) voor zoekmachines. Bedrijven betalen daar grif voor, omdat ze met een hoge Google-notering ('pageranking') meer potentiële klanten naar hun website willen lokken.

Tribal kreeg afgelopen maand echter een straf opgelegd door 's werelds grootste zoekmachine. Google blokkeerde de webadressen van Tribalklanten. Het gevolg is dat bijvoorbeeld yakult.nl (gezondheidsdrankje) niet meer door Google gevonden wordt. Woordvoerster Martine van de Velde van Yakult: ,,We hebben nu 25 procent minder unieke bezoekers dan voor de Google-boycot. Google is dus belangrijk voor onze bezoekcijfers, maar we willen onze bezoekers wel op een eerlijke manier binnenhalen.'' Yakult wist naar eigen zeggen niets van deze techniek af.

De website van Google waarschuwt onder het kopje 'informatie voor webmasters' – dit zijn bouwers van websites – voor veelvoorkomende overtredingen die SEO's maken. Maar lang niet iedereen die zo'n optimalisatiebedrijf inhuurt, weet welke (on-)eerlijke methoden er precies ingezet zijn om er een hogere Google-notering uit te persen.

Om te begrijpen welke trucs de strenge Google-leer verbiedt, moet een webmaster eerst weten hoe de internetzoekmachine werkt. Het aanmelden van een nieuw webadres via de Google-site (google.com/addurl) lijkt de eenvoudigste manier, maar is geen goede methode om een goede notering te behalen. De Google-zoekrobot vlast bij elke zoektocht immers zelf drie miljard internetpagina's door.

Een ander misverstand betreft de `keywords' of zoektermen. De keywords worden door de meeste zoekmachines al jaren genegeerd, omdat er te veel misbruik van gemaakt werd. Bijna elke websitebouwer die meer bezoekers wil, noteert populaire zoektermen als `mp3', `sex' of `paris hilton' in programmeercode (html) van de website.

De Google-robot zoekt naar relevante zoektermen in de naam van de websites en in de webpagina zelf. Daarnaast let de zoekmachine op de mate waarin vernieuwing van websites plaatsvindt. Tenslotte telt Google het aantal andere sites dat naar de relevante webpagina verwijst.

Om een nieuwe website zo `hoog' mogelijk in de zoekresultaten terecht te laten komen kan een sitebouwer verborgen zoektermen toevoegen, of een zoekmachine-marketeer inhuren om dat te doen. De verborgen zoektermen zijn alleen zichtbaar in de webcode – en dus voor de zoekrobot – maar niet voor de bezoeker. Ook de inzet van schaduwdomeinen zet de Google-bot op het verkeerde been: de domeinnaam en de onderliggende pagina's bevatten populaire zoektermen, die de bezoeker vervolgens ongemerkt naar de eigenlijke website leiden.

Java is een veelgebruikte webtechniek om internetsites te verbeteren en te verfraaien, maar dezelfde techniek gebruiken webmasters ook om Google om de tuin te leiden. Bij het veelgebruikte `javascript cloaking' toont de website in een normale browser de juiste webpagina, maar met java-ondersteuning uitgeschakeld (via de webbrowser) blijkt de pagina voornamelijk zoektermen te bevatten die een hogere Google-notering opleveren. Javascript cloaking is een optimalisatietechniek die sinds kort door Google verboden is. De geboycote websites maakten gebruik van deze technieken, zoals Javascript cloaking.

Google is niet overdreven streng door 35 bedrijven te weren van de zoekdienst, vindt Igor Beuker van Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB), een branche-organisatie voor online-marketing. ,,De regels die Google hanteert verschillen nauwelijks van die van andere zoekmachines, maar Google heeft als grootste zoekmachine wel een reputatie hoog te houden en is dus actiever in het toepassen van blokkades.''

Beuker vindt het niet kies dat zoekmachine-marketeers hun klanten niet altijd voldoende inlichten: ,,Je kunt niet van een opdrachtgever verwachten dat hij of zij van alle technische ins- en outs op de hoogte is.'' Hij adviseert bedrijven die met een optimalisatiebedrijven in zee gaan van tevoren duidelijke afspraken te maken, met een ontsnappingsclausule voor blokkades zoals Google, maar ook andere zoekmachines, die hanteert.

Sommige bedrijven die optimalisatie in zoekmachines aanbieden doen dat met ongevraagde mailtjes die een stipnotering in Google garanderen. Dat zijn loze beloften, vinden zowel IAB als Google. Wie zeker wil zijn van een A-locatie op Google, moet de zoekmachine geld geven – tot enkele duizenden euro's per jaar. Het gewenste webadres verschijnt dan onder de noemer gesponsorde koppelingen. Die komen bij Google altijd bovenaan te staan in een apart venster – als de zoekopdracht tenminste relevante treffers oplevert.

    • Marc Hijink