De Koe in Oostende hilarisch

Een groepje theaterliefhebbers dwaalt door de oude vissershaven van Oostende. De geur van vis is er vervlogen, hallen zijn spookachtig leeg. Nog een handjevol schepen weerstaat de lokroep van een slooppremie. Om de hoek van het sluiswachterhuis verschijnt een vrouw uit de Folies Bergère in een wulps, met veel roze bestikt strak lijfje. De lange benen in een witte maillot, een glitterend diadeem en veren, veel veren. Het is Mistinguett – nu ja, het is Charlotte Vandermeersch die de geest van de legendarische ster van de Franse Music Hall probeert op te roepen. Vergeefs: haar mysterie is nu juist dat ze de stem van een kraai had, en dat ze geen schoonheid was. In deze performance wordt dat raadsel alleen aangestipt, zonder poging tot ontrafeling. Mooi is wel het slot, waarin Vandermeersch het duin inrent naar een tachtig meter verderop gelegen bunker waarop een zangeres (Ann Verhelst) een liedje van Le Miss vertolkt.

Amara Reta gebruikt in de solo Harry - een loflied haar Marokkaanse komaf voor een heftige schildering van het leven van een losgeslagen allochtone puber. Een verhaal vol parkeerplaatsseks en bezoekjes aan een psychiater, dat bewondering afdwingt door de intensiteit en moed die Reta etaleert.

Meer gestileerd is het door Karel Deruwe gespeelde Echo van de Maan, waarin een slagerszoon plastisch vertelt over zijn jeugd. Deruwe is sterk, vooral als hij zijn jongetjesangst voor een te slachten kolossale varkensbeer oproept. Verrassend mooi is de zang van Inge Van de Kerkhove, afstandelijk en warm tegelijk.

Centrale gast op TAZ dit jaar is Compagnie De Koe, dat vier successen herneemt. De Wet van Engel neemt de zelfingenomenheid van toneelspelers op de korrel. De zes acteurs (,,allemaal winnaars'') spelen zogenaamd zichzelf. Vooral Gène Bervoets, als gladjanus die er niet voor terugdeinst zijn kleine kinderen op het toneel te halen om met ze te koketteren, en Bruno Vanden Broecke (,,op zoek naar zingeving, voor relatief weinig geld'') zorgen voor hilarische momenten. Minstens zo leuk is In Den Beginne Squirrels, nog een stuk over toneel. Twee schrijvers steggelen een uur lang over een toneelstuk dat begint met een man in een park die gebeten gaat worden door een eekhoorn. Onderkoeld en naturel geacteerd, en toch vol lachsalvo's: alleen Compagnie De Koe is de reis naar Oostende al waard.

Festival: Theater aan Zee. Gezien: 29/7-1/8, Oostende, België. T/m 8/8.

    • Bart Jippes