Autoprijzen EU stabiel

Een Duitser kan voor de aanschaf van een Fiat Punto het beste naar Finland gaan, want dan is hij op papier bijna 30 procent ofwel 2.700 euro goedkoper uit. Voor een Nederlander kan het interessant zijn een Opel Astra in Griekenland aan te schaffen, want dat scheelt ruim 11 procent.

De Europese Commissie publiceerde gisteren zijn periodieke rapport over de `kale' autoprijzen in de Europese Unie. Volgens de Commissie zijn de prijsverschillen in de eurozone het afgelopen jaar met gemiddeld 4,4 procent stabiel gebleven. Dat de prijzen in de hele EU naar elkaar toekruipen (nog 6,3 procent prijsverschil) komt door de nieuwe lidstaten. De gemiddelde prijs gaat hierbij iets omlaag. Van de 1.878 onderzochte prijzen in de EU liggen er 579 meer dan 20 procent boven het laagste niveau.

Het is nog altijd interessant elders in de EU een auto aan te schaffen. Het prijsverschil tussen Duitsland en Finland voor de Fiat Punto spant de kroon. ,,Consumenten moeten niet aarzelen de concurrentie haar werk te laten doen om te profiteren van goede deals bij een aankoop in het buitenland'', aldus eurocommissaris Kroes (Mededinging) in een verklaring.

Het voordeel is mede het gevolg van het feit dat buitenlanders de speciale aanschafbelasting, zoals in Nederland de BPM (belasting personenauto's en motorvoertuigen) van 43 procent, niet hoeven te betalen. Autofabrikanten hebben door druk op autodealers herhaaldelijk geprobeerd zulke parallelimport te verhinderen. Dat leidde na klachten van consumenten tot boetes van de Europese Commissie. Ook in Nederland werden boetes opgelegd.

Eerder al nam de Europese Commissie maatregelen om de concurrentie op de automarkt te verbeteren door liberalisering van het distributiesysteem. In een nieuwe stap mogen dealers vanaf 1 oktober ook in andere lidstaten een vestiging openen. Dat zal volgens een hoge Commissie-functionaris een prijsdrukkend effect hebben.