Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Cultuur

Basloopjes bij Sly & Robbie net even vetter

Deze bassist hoeft zijn mond niet open te doen om op de voorgrond te mogen spelen. Met een vastberaden trek op zijn gezicht staat de stevige Robbie Shakespeare grote delen van de show vooraan, terwijl hij op zijn basgitaar plukkend de groove van zijn reggae-ensemble aanjaagt. Net zo op de voorgrond, hoewel niet fysiek, staat drummer Sly Dunbar, die het ritme verder aandrijft met pompende basdrums en aanzwellend geroffel. En natuurlijk juicht het publiek in het Haagse Paard van Troje vrijdagavond het hardst wanneer de namen van deze twee muzikanten worden genoemd.

Sly en Robbie, zoals ze internationaal bekend staan, worden ook wel de `Riddim Twins' genoemd, de ritmetweeling. Ze vormen een legendarisch productieduo, dat al dertig jaar lang samenwerkt met de grootste reggae- en popartiesten. Ze maakten deel uit van de achtergrondband van de voormalige Wailer Peter Tosh en werkten intensief samen met Black Uhuru, maar ook produceerden ze modernere dancehall-hits voor artiesten als Chaka Demus & Pliers en Beenieman. Ze overschreden elke muzikale grens, maakten een album met hiphopveteraan KRS One, produceerden lange tijd voor de excentrieke zangeres Grace Jones en werkten met rock-iconen Mick Jagger, Joe Cocker en Bob Dylan.

Tijdens dit eenmalige concert in Nederland staan ze zelf in de schijnwerpers, en ook in die hoedanigheid hebben ze wereldwijd een stevige reputatie opgebouwd. Live steken de twee ervaren beatmakers een hele nieuwe, bij uitstek louter elektronische generatie, met hun traditionele instrumenten zelfverzekerd naar de kroon. Door hen worden de drumbreaks ook eindeloos herhaald en aangevuld met een diep, stuwend basloopje, maar dan met een band, met de bijbehorende kleine variaties en oneffenheden die de hypnotiserende reggae-cadans zoveel malen meer laat swingen. Elk tikje op de drum, elke bassnaar die wordt aangeraakt en elk pianoakkoord dat wordt ingedrukt; elk geluid dat deze geroutineerde band maakt, het klinkt altijd net even vetter.

De nummers worden lang uitgesponnen en lopen vaak naadloos in elkaar over, met strakke bijdrages van blazers, gitarist en keyboardspelers, die de hoofdrol van bas en drum geen moment in gevaar brengen. Bij Sly en Robbie staat de onderbuik anderhalf uur lang centraal.

Concert: Sly & Robbie Taxigang. Gehoord: 17/6, Paard van Troje, Den Haag.