VS en EU naar WTO om subsidies Airbus en Boeing

De Europese Unie en de Verenigde Staten dienen vandaag alsnog een klacht in bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) over subsidies voor Boeing en Airbus. Het Europees-Amerikaanse conflict over de steun aan de beide vliegtuigbouwers bereikt zo een nieuw hoogtepunt.

De Amerikaanse speciale handelsvertegenwoordiger, Rob Portman, maakte gisteren de stap naar de WTO bekend. Eurocommissaris Peter Mandelson (Handel) kondigde vanmiddag een zelfde stap aan van Brussel. Volgens Portman zijn de Europese subsidies voor Airbus ,,oneerlijke concurrentie'' voor Boeing. Eurocommissaris Mandelson liet gisteravond via zijn woordvoerster weten de Amerikaanse stap ,,teleurstellend'' te vinden. Na de bekendmaking van de Amerikaanse klacht kwam de Europese klacht vandaag niet meer als een verrasing. Mandelson en Portman gaven gisterenavond nog een gezamenlijke verklaring uit waarin zij hun vastbeslotenheid onderstrepen ,,dat dit conflict onze samenwerking en de bredere bilaterale en multilaterale handelskwesties niet zal aantasten''.

De Amerikaanse klacht is volgens Portman het gevolg van de Europese weigering een subsidieprogramma te stoppen voor de lancering van de nieuwe A350 van Airbus, die de concurrent moet worden van de Boeing 787 (Dreamliner). ,,Het gaat erom de nieuwe subsidies te stoppen en niet simpelweg ze te reduceren'', aldus Portman. Het nieuwe subsidieprogramma zou zo'n 1,7 miljard euro omvatten als risicodragende lening, die moet worden terugbetaald zodra het toestel geld opleverd.. Airbus heeft drie lidstaten, Duitsland, Spanje, en Groot-Brittannië, al om zulke steun gevraagd.

De Amerikaanse stap naar de WTO komt juist nadat Brussel afgelopen vrijdag een voorstel naar buiten had gebracht voor een reductie van subsidies voor Airbus. Washington reageerde verbolgen op het uitlekken hiervan, omdat zou zijn afgesproken dat de Amerikaanse autoriteiten er rustig over konden nadenken.

Afgelopen januari besloten beide partijen nog hun in oktober bij de WTO ingediende klachten op te schorten om er alsnog vóór een hunzelf opgelegde deadline op 11 april uit te komen. Vervolgens werd deze deadline nog een keer verschoven.

In oktober hadden de VS de in 1992 gesloten bilaterale overeenkomst met de Europese Unie, waarin plafonds voor subsidiëring van de vliegtuigbouw zijn vastgelegd, opgezegd en een klacht bij de WTO ingediend. De EU diende daarop ook een klacht in tegen Amerikaanse subsidies voor Boeing.