Motorfiets met brandstofcel

Het Britse bedrijf Intelligent Energy ontwikkelde een elektrische motorfiets specifiek voor gebruik op waterstof. Binnen twee jaar moet de ENV (Emissions Neutral Vehicle) op de markt komen tegen een concurrerende motorfietsprijs.

Bijzonder is dat de ENV een van de eerste productierijpe voertuigen is met een brandstofcel als krachtbron. De meeste andere auto- en motorfietsprototypes op waterstof zijn niet veel meer dan aangepaste standaardmodellen die veelal hoofdzakelijk dienen als milieuvriendelijk visitekaartje van de fabrikant.

Een Brits ontwerpteam onder leiding van ontwerpbureau Seymourpowell ontwikkelde de ENV naar een concept van Intelligent Energy.

Het hart van de ENV vormt `Core', een recentelijk door Intelligent Energy ontwikkelde brandstofcel. De ENV heeft twee van deze brandstofcellen met een gezamenlijk vermogen van 1 kW. Een ondersteunend accupakket kan voor de aandrijvende elektromotor kortstondig een piekvermogen leveren van 6 kW. Tijdens het afremmen fungeert deze motor als generator die elektriciteit opwekt en terugvoedt in de accu's. De benodigde waterstof voor de brandstofcellen zit onder een druk van 690 bar in een cilindervormige opslagtank van met koolstofvezel versterkt composietmateriaal. Bijtanken duurt nog geen vijf minuten.

Het prototype behaalt een maximumsnelheid van tachtig kilometer per uur en heeft een bereik van minimaal 160 kilometer. Optrekken van nul naar 48 kilometer per uur neemt 7,3 seconden in beslag. De motorfiets weegt slechts tachtig kilogram, inclusief de brandstofcellen, mede dankzij het aluminium frame. Intelligent Energy vergelijkt het geluidsniveau van de aandrijving met dat van een pc. Uit de uitlaat van de brandstofcellen komt vrijwel volledig schone waterdamp.

De Core is als een apart pakket uit het motorfietsframe uitneembaar. De visie van Intelligent Energy is dat Core in de nabije toekomst een uitwisselbare krachtbron vormt voor allerlei toepassingen, waaronder voor de ENV en andere wegvoertuigen, motorboten en zelfs voor kleine woonhuizen.

Intelligent Energy werkt ook aan een kleine generator die waterstof kan maken uit een biobrandstof als bio-ethanol (gemaakt uit soja of suikerbiet).

Intelligent Energy zoekt momenteel een fabrikant die de ENV in productie wil nemen. Vervolgens zal de ENV binnen anderhalf tot twee jaar marktgereed zijn.

De prijs is afhankelijk van het productieaantal. Intelligent Energy verwacht bij een seriegrootte van tussen de vijf en tienduizend stuks een verkoopprijs van tussen de 4.500 en en drieduizend euro.

Website: www.envbike.com; www.intelligent-energy.com