Kamer wil uitstel van OV-chipkaart

De Tweede Kamer wil de invoering van de chipkaart in het openbaar vervoer uitstellen. Dat blijkt uit vragen aan minister Peijs (Verkeer, CDA) naar aanleiding van berichten over technische problemen.

Die berichten stonden onder meer in deze krant, afgelopen zaterdag (zie www.nrc.nl). De chipkaart moet de huidige treinkaartjes en strippenkaart vervangen. Iedere reiziger die het openbaar vervoer wil gebruiken moet zo'n kaart kopen en opladen met een reistegoed of met een abonnement.

In de fracties van regeringspartij CDA en van de grootste oppositiepartij de PvdA, heerst grote twijfel over de voorgenomen invoering van de chipkaart in september. Dan zou volgens het schema een proef in Rotterdam moeten zijn afgesloten en wilde de minister bij gunstig resultaat `groen licht' geven voor de landelijke invoering. CDA-Kamerlid Mastwijk vreest dat de proef hierdoor te veel onder druk komt te staan. ,,Dat is ook slecht voor de acceptatiegraad, die zo hoog mogelijk moet zijn'', aldus Mastwijk. Volgens hem moet het moment van ,,go-no go'' maar even worden uitgesteld.

Volgens eerdere berichten voldoen de poortjes voor het lezen van de chipkaart nog niet. De proef loopt daardoor vertraging op. De Rotterdamse vervoersmaatschappij RET vreest dat een deel van de poortjes te laag is om zwartrijden te voorkomen. Een woordvoerder van de RET zei zaterdag te verwachten ,,dat veel mensen over de poortjes heen zullen springen''.

Het CDA maakt bovendien bezwaar tegen het verdwijnen van het treinretour als gevolg van de chipkaart. ,,Deelt u de mening van de CDA-fractie dat invoering van de chipkaart niet moet en mag worden gebruikt om substantiële wijziging in de tariefstelling door te voeren?'' vraag Mastwijk. De PvdA heeft bezwaren tegen het gebruik van twee verschillende OV-kaarten voor studenten. PvdA-Kamerlid Dijksma wil nog voor de zomervakantie een debat met de minister over het nieuwe systeem.

De OV-chipkaart is een project van de vijf grote vervoersbedrijven: NS, Connexxion, RET (Rotterdam), GVB (Amsterdam) en HTM (Den Haag), verenigd in Trans Link Systems (TLS). Met Rotterdam als startpunt had de kaart vanaf dit voorjaar moeten worden `uitgerold' over heel Nederland. In 2007 zou de OV-chipkaart volgens de planning overal moeten gelden. De techniek die TLS wil invoeren is elders ter wereld al in gebruik, maar nergens bestaat één kaart voor alle openbaar vervoer.