Het beeld

Argentinië mag zich sinds kort verheugen in de warme belangstelling van Hilversum. Niet vanwege prinses Máxima of omdat de steden er doen denken aan het Europa van de jaren vijftig en je er altijd opnieuw kunt beginnen, maar omdat je er zeer goedkoop programma's kunt maken.

Zo werden de opnamen voor het survivalspel voor Bekende Nederlanders Bobo's in the Bush (Yorin) op het laatste moment verplaatst van Maleisisch Borneo naar de jungle van Iguazu, op de grens met Paraguay en Brazilië. Sinds gisteren kunnen we ook zien hoe Bridget Maasland met twee per week wisselende BN'ers in een camper over de pampa rijdt. Televisiekok Bastiaan Doesburg en zanger Guus Meeuwis moesten tweemaal 27 uur vliegen naar en van Bariloche in Patagonië om twee dagen in The Bridget Triangle (BNN) te worden vervoerd naar een wildwaterparcours, een souvenirmarkt en een gauchoboerderij. Het is geen goedkope vlucht. Kun je nagaan hoe veel er dan op andere kosten bezuinigd moet zijn. Ook op de farm moest er voor het eten gewerkt worden: te paard zocht het drietal een eigen schaap uit, waarvan vrijwel de hele inventaris die avond op de barbecue belandde.

De volgend seizoen naar Tien verhuizende BNN-presentatrice Maasland is niet zo'n kwetsbare geest als Katja Schuurman of zo slim als Victoria Koblenko, maar ze heeft meer persoonlijkheid dan het geveinsde imago van sterk dom blondje doet vermoeden. Haar programma is een soort Villa Felderhof op wielen, met uitsluitend gasten van onder de veertig. De prettige, evenwichtige jongeheren met reizigershoed van gisteren raakten niet van slag, toen ze op de gebruikelijke manier op de proef werden gesteld. Zoals elke BN'er in de rimboe moesten ze een slacht bijwonen. In eerdere programma's bleek dat veel televisiehelden gaan gillen of anderszins stress ervaren, wanneer ze ontdekken dat vlees niet vanzelf in de pan belandt. Die schokervaring is goed voor de kijkcijfers, omdat het aansluit bij de huidige enorme behoefte aan identificatie met dierenleed. Of het nu gaat om het bedreigde Veluwse zwijn Sneeuwvlokje, de ondergang van een hobbykip of de culturele vrijstelling van het stierengevecht in de Europese Grondwet, de Nederlander van 2005 projecteert graag zijn subjectieve gevoel van onmacht in de rechteloosheid van het dier. Overigens kent die onmacht nauwelijks een economische of sociale rechtvaardiging, het is eerder gefnuikte almacht.

Kok Doesburg, die in het programma Jamie's Kitchen Amsterdamse jongeren gastronomisch vormde, vond het alleen maar goed om weer eens te ervaren dat veel eten geleefd heeft. Die ontspannen wijsheid maakt hem misschien tot een betere rehabilitator van `probleemjongeren' dan Arjen Jonker, de ijdele en controversiële directeur van inrichting Den Engh in Den Dolder. Die indruk krijg je althans als kijker van het Dokument-tweeluik Opsluiten of opvoeden (NCRV) van Hans Wynants, maar zeker weten doe je het niet, want de reportage neemt geen stelling en zet verschillende waarheden plompverloren naast elkaar. Geen documentaire, dus.