De Appel jaagt op buitenlands publiek

Toneelgroep De Appel probeert buitenlandse inwoners van Den Haag te werven. Het Haagse gezelschap begint een Engelstalige publiciteitscampagne voor internationaal toegankelijke producties en overweegt voorstellingen te `boventitelen'.

Dit heeft De Appel gisteren bekendgemaakt. De Appel probeert in september allereerst buitenlandse bezoekers te lokken naar de voorstellingen Dans (Dance) en En God zag dat het goed was (And God saw that is was good). ,,Daarin speelt de taal nauwelijks een rol,'' zegt een woordvoerder: ,,Er is veel muziek en dans. Heel goed te volgen voor mensen die geen Nederlands begrijpen.''

De Appel richt zich op de 25.000 `expats' in Den Haag, buitenlanders die werken voor de vele internationale organisaties en bedrijven in Nederland. ,,Het gaat om mensen van 35 tot 45 jaar, dikwijls met een goede opleiding en baan. Ze zijn hier kort – een half tot vier jaar – en willen die schaarse tijd goed besteden'', licht de woordvoerder toe. De expats kunnen in principe ook probleemloos naar concerten en dansvoorstellingen.

In hoeverre de expats hun tijd nu al besteden aan cultuur, willen De Appel, het Nederlands Danstheater en het Residentie Orkest laten onderzoeken. ,,Er is opvallend weinig bekend over de expats'', zegt de woordvoerder. ,,Het onderzoek naar hen komt eraan, maar hoe en wat weten we nog niet. We willen het onderzoek dus niet afwachten.''

Bij de De Appel blijft de internationalisering niet beperkt tot de Engelstalige publiteitscampagne. De theatergroep bekijkt nog hoe het met de boventiteling allemaal precies moet en: ,,Volgend jaar juni organiseren we bijvoorbeeld het 06-festival, een Engelstalige samenwerking van Nederlandse theaterscholen met een Zuid-Afrikaanse theaterschool.''

Het initiatief van Toneelgroep De Appel past bij het beleid van de Gemeente Den Haag om internationale aantrekkelijkheid van de stad te verhogen.