Amsterdam heeft eerste klant Ceres (Gerectificeerd)

De Amsterdamse Ceres-terminal heeft voor het eerst sinds de bouw in 2001 een klant. Vanaf augustus zullen containerschepen van de Grand Alliance de Ceres Paragon Terminal Amsterdam aandoen.

Dat heeft de Amsterdamse wethouder M. van der Horst vandaag bekendgemaakt. De Grand Alliance is een samenwerkingsverband van vijf grote containerrederijen: Hapag Lloyd, MISC, NYK, OOCL en P&O Nedlloyd.

Van der Horst: ,,Iedereen wist dat we zwanger waren, maar dat het een tweeling zou zijn, had niemand gedacht.'' Twee lijndiensten zullen wekelijks containers in de Amsterdamse haven gaan lossen en laden. Amsterdam is daarmee opgenomen in het schema van de nieuwste dienst tussen Europa en het Verre Oosten van de Grand Alliance en tevens in een bestaande dienst die Japan met Europa verbindt. De prestigieuze containerterminal van de Grieks-Amerikaanse stuwadoor en exploitant Kristof Kritikos waarin Amsterdam 128 miljoen euro investeerde, wacht al vanaf 2001 op klanten.

Van der Horst noemt de nieuwe lijndienst ,,pas het begin''. ,,Er is al een aantal rederijen geweest die hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn, maar ze wilden niet de eerste zijn.'' Daarbij verwacht hij, wijzend op de Chinese groeicijfers, dat die groei zich ook in de haven zal manifesteren. In de nieuwe dienst worden in het Verre Oosten de belangrijkste Chinese havens verbonden met Amsterdam.

In de bestaande dienst worden Japanse havens verbonden met enkele Europese, waaronder nu dus ook Amsterdam. De schepen vallen in de categorie 4.000 - 6.000 TEU (één TEU staat gelijk aan een container van twintig voet lengte). Van der Horst ziet ook mogelijkheden in het Baltische gebied.

Van der Horst: ,,Ik ben blij dat verladers hun containers nu in onze haven kunnen overslaan. De Ceres-terminal is hypermodern en erg snel, de haven congestievrij en dat is in het voordeel van de verladers.'' De wethouder wijst ook op andere voordelen: ,,Met de containers krijgen we extra banen in de haven, zowel op de terminal als bij nautische dienstverleners. En ik verwacht veel spin-off voor de andere bedrijven.''

Medio jaren negentig verscheen de Grieks-Amerikaanse stuwadoor Kritikos als de verlosser van de Amsterdamse haven. Hij zou de stad de mooiste terminal ter wereld geven, waar 650.000 containers per jaar zouden worden geladen en gelost. De nieuwste mega-containerschepen waarvan de capaciteit nog kan toenemen van 6.400 TEU naar 8.200 TEU kunnen hier afmeren om te worden gelost. Volgens de planning hadden hier in 2004 ongeveer 300.000 containers moeten worden overgeslagen.

Rectificatie

Het artikel Amsterdam heeft eerste klant Ceres (30 mei, pagina 11) vermeldt dat de Ceres -containerterminal in Amsterdam van de Grieks-Amerikaanse stuwadoor en exploitant Kristof Kritikos is. Hij heet Christos N. Kritikos. De containerterminal, de Ceres Paragon Terminal, is net als de Ceres Amsterdam Marine Terminal eigendom van van Ceres Container Terminals Europe. Dit bedrijf is voor de helft eigendom van de Japanse rederij NYK en voor de helft van Kritikos' CNK Trust.