Het Spook

Albert Verlinde mijmert in de zon over het verschijnsel `tv-presentator wordt tv-producent'

Eindelijk is het dan zover. De zomer is begonnen. Het is heet, de mussen vallen van het dak en dat is jammer want volgens onderzoeken is de mus in ons land een bedreigde diersoort. Ook de kijkcijfers gaan onderuit tijdens deze warme dagen. Nederland zit liever op de camping of in de tuin dan voor de buis en dat betekent dat je als tv-maker je kunstje doet voor een uitgedund clubje die-hard kijkers. Voor mij als kijkcijferverslaafde is dat vervelend, maar ik krijg de laatste tijd steeds vaker het idee dat ik een van de weinige presentatoren ben die zich nog druk maakt om dat dagelijkse rapportcijfer.

De tv-presentator van 2005 is namelijk bezig met hele andere cijfers: omzet en winst! Wie als televisiegezicht letterlijk en figuurlijk mee wil tellen, richt een eigen productiemaatschappij op zodat je niet alleen je eigen honorarium krijgt uitgekeerd, maar ook een deel van de winst ontvangt. En als je programma internationaal doorbreekt, krijg je ook nog eens een deel van de rechten! En wat te denken van alle inkomsten uit sms, internet, breedband en digitale tv. Je bent als presentator gek als je nog programma's maakt uit liefde. Presenteren is een bijbaan. Cashen moet je!

De buis wordt steeds meer bevolkt door ondernemers die met de tong op de schoenen de studio binnen komen hollen en na een dagje personeelsbeleid, vergaderingen met opdrachtgevers en een lunch met de accountant nog net een uurtje over hebben om hun programma te presenteren. Irene Moors opent trots haar eigen tv-studio waar ze huis-, tuin- en klus-tv in elkaar gaat timmeren, Beau van Erven Dorens grijpt dankbaar de kans om ook als tv-producent betrokken te zijn bij een dagelijkse entertainmentrubriek en Jack Spijkerman heeft al te maken met de eerste personeelsopstand in zijn net opgerichte B.V. omdat de cabaretiers vooralsnog weigeren mee te gaan naar John de Mol. Waarom zou je als komiek genoegen nemen met een boekenbon als Jack zelf door zijn inkomen door vrienden tegenwoordig Cheque Spijkerman genoemd wordt. Ook Frits Barend heeft de raad `Hé, hallo, wakker worden!' opgevolgd en wil zelf producent worden en zo kan ik nog wel even doorgaan. De passie in de ogen van de tv-presentator maakt steeds vaker plaats voor dollartekens en ik weet niet of we daar nou zo blij mee moeten zijn.

Het grote voorbeeld van al die jonge ondernemers is voormalig Goede Tijden Slechte Tijden-acteur Reinout Oerlemans. Zijn bedrijf Eyeworks is de laatste jaren uitgegroeid tot een megagroot bedrijf dat Endemol naar de kroon steekt. Toch missen al zijn opvolgers het grootste talent dat Reinout heeft en dat talent heet: Joop van den Ende. Al jarenlang gaat het gerucht in Hilversum dat ome Joop de tante Agaath van Reinout is. Zelf ontkent hij dat uit volle borst, maar het is in Hilversum een publiek geheim dat Reinout bij iedere belangrijke beslissing naar de telefoon grijpt om Joop te bellen. En dat legt hem geen windeieren. De eerste grote musical van Joop in Scheveningen heette Phantom of the Opera waarin het spook de zangeres Christine tot grote hoogten brengt. Het lijkt erop dat Joop in het grootste geheim werkt aan het meesterwerk Phantom of the Television waarin een grote geest een tv-producent opstuwt in de vaart der volkeren.

Feit of fictie? We zullen het voorlopig niet weten, maar alle beginnende tv-producenten die geen Phantom achter zich hebben staan kunnen zich beter bezig houden met het vak waar ze echt goed in zijn: presenteren. En wees nou eerlijk: er is toch niks lekkerders dan de studio binnen te komen, uitgebreide make up te krijgen, een mooi pakje aan te trekken en je kunstje te doen? Dan kun je bij mooi weer ook lekker van de zon genieten.

En da's belangrijk want in Hilversum spookt het al genoeg.