Baas in eigen bh: push-up op afroep

Na Pamela Anderson en Barbie heeft nu ook computerheldin Lara Croft kleinere borsten gekregen. Monique Snoeijen over hoe het decolleté uit de beeldcultuur verdwijnt

Met haar grote, altijd vooruitwijzende borsten, heeft sexy computerheldin Lara Croft sinds 1995 legio tienerjongens in vervoering gebracht. Maar voor haar nieuwe computerspel The Legend kreeg Lara een extreme make-over, werd deze maand bekend. Haar blote outfits zijn verhullender geworden (soms draagt ze zelfs een coltrui met lange mouwen), ze heeft iets meer vlees op de botten, maar vooral: haar borsten zijn verkleind, van cupmaat DD naar een bescheiden Cup C.

Heren, verman u: het decennium van het opgepompte decolleté is voorbij. `Hello Boys', was tien jaar geleden de reclameslogan bij de Wonderbra, de beroemde push-up bh van lingeriemerk Gossard. En op de billboards werden de jongens vrolijk begroet door de opgebonden borsten van fotomodel Eva Herzigova. Maar de tienjarige verjaardag van de Wonderbra is geruisloos voorbij gegaan. ,,Cleavage is op z'n retour'', zegt Kitty Niels, hoofd styling van lingerieketen Hunkemöller. ,,Vrouwen kiezen voor zichzelf'', zegt Monica Alewijn van de branchevereniging Bodyfashion Nederland.

En daarom moest Lara Croft een borstverkleining ondergaan. Want computerspel-uitgever Eidos heeft zich gerealiseerd dat bij vrouwen en meisjes – nu nog maar tien procent van de gamers – een enorme slag valt te slaan. Van het vorige spel Angel of Darkness werden wereldwijd twee miljoen exemplaren verkocht en dat was veel minder dan verwacht. The Legend moet ook meisjes en vrouwen gaan aanspreken, zei Matt Gorman, manager van Tomb Raider, het computerspel waarin Lara Croft de heldin is, afgelopen zaterdag in The Times. ,,De dagen dat we Lara konden verkopen als tieten met pistolen zijn voorbij.''

WONDERBRA

Het is allemaal de schuld van de Wonderbra geweest – de push-up bh die zelfs een kleine cup B nog tot een flink ogend decolleté wist te stutten. Concurrerende bh's met siliconen-, gel- en olievullingen volgden. Begin jaren negentig stapte een vrouw vooral een lingeriewinkel binnen om haar oude bh te vervangen, maar midden jaren negentig ging ze er ook `zomaar' een kopen, voor de leuk. De verkoop van bh's steeg in die tijd met veertig procent. En iedere vrouw moest en zou een push-up bh hebben.

Maar de klad zit in de cleavage. Filmsterren, zangeressen en modellen die voorheen te pas en te onpas met hun borsten liepen te zwaaien, trekken nu liever iets bedekkends aan. Ook in de mode is zedigheid de nieuwe trend: geen diepe decolletés, maar hooggesloten bloesjes.

We hebben inderdaad een probleem, beaamt Gossard salesmanager Ricardo Lievense. ,,Iedereen associeert de Wonderbra met een diep decolleté. Lange tijd dachten vrouwen dat het laten zien van een decolleté de enige manier was om sexy te zijn. Dat is nu veranderd. Vrouwen willen op een andere manier uitstralen dat ze sexy zijn: ze willen ronde, gladde, meer natuurlijk ogende borsten.'' Dus heeft Gossard onlangs de tegenhanger van de Wonderbra op de markt gebracht: de Super Smooth: een voorgevormde bh van zacht materiaal zonder naden. Hij pusht nog wel up, maar niet meer zo overdreven. Gossard claimt dat de bh niet voelbaar of zichtbaar is tijdens het dragen. Waar de Wonderbra uitstraalt `ik wil wanhopig graag sexy zijn', moet de SuperSmooth zeggen: `ik hoef niet te faken om verrukkelijk te zijn'. ,,De Wonderbra was vrouwelijk op een manier zoals mannen dat graag zien'', zegt Lievense, ,,de SuperSmooth is vrouwelijk zoals vrouwen dat graag zien''.

,,Cleavage is op z'n retour'', zegt ook Kitty Niels, hoofd styling van lingerieketen Hünkemöller. ,,Vrouwen willen nog steeds sexy zijn en mannen behagen, maar dan wel op hun manier, subtieler.'' Vrouwen die nu defintief de push-up bh uittrekken, zijn volgens Niels in zekere zin te vergelijken met de Dolle Mina's die in de jaren zestig hun bh's uittrokken om ze te verbranden: korte metten maken met de dominante mannelijke fantasie. ,,Vrouwen kiezen voor zichzelf, voor wat zij sexy vinden.''

We leven in een tijd waarin vrouwen zichzelf aan het ontdekken zijn, zegt lingerieontwerpster Marlies Dekkers. ,,Vrouwen zijn op onderzoek uit: hoe vind ik mezelf mooi, hoe zie ik mezelf het liefst?'' Dat valt trouwens nog niet mee voor wie is opgegroeid in een beeldcultuur die altijd is bepaald door mannen, zegt Dekkers ,,Bijna alle directeuren van lingeriemerken, bijvoorbeeld, zijn mannen. Dat zie je terug in de reclamefotografie: meestal een vrouw in een hotelkamer met een onderdanige blik in de ogen.'' De modellen op de foto's van Marlies Dekkers blikken indringend in de camera. ,,Dat moet ik vaak uitleggen als ik in het buitenland met een nieuw pr-bureau ga werken. `Die vrouwen kijken je zo aan', zeggen ze dan. Ja – die vrouwen zijn sterk, die stralen uit: ik voel me goed, zo wil ik eruit zien.''

Dekkers denkt trouwens niet dat het push-up décolleté helemaal uit beeld zal verdwijnen. Vrouwen zullen volgens haar ,,steeds meer een silhouet op afroep kiezen''. De ene keer een push-up voor een vergrotend effect, de andere keer een minimizer voor een platter effect, dan weer zichtbare bandjes of extra accenten op de rug voor onder een blote jurk – net waar ze op dat moment zin in hebben. ,,Borsten zullen niet meer een lustobject zijn'', zegt Dekkers, ,,borsten zullen een accessoire worden''.