Heinz zet groente van Hak te koop

Het Nederlandse groenten- en fruitmerk Hak gaat in de verkoop. Het Amerikaanse moederbedrijf H.J. Heinz, bekend van de ketchup, vindt Hak niet meer bij de `kernonderdelen' passen.

Bij de presentatie van zijn jaarcijfers maakte Heinz (omzet 7,1 miljard euro) gisteren bekend zich te beperken tot drie kerndivisies: sauzen, `baby- en kindervoeding' en `soepen en kant-en-klaarmaaltijden'. Heinz kocht eind 2000 de glazen potten van Hak samen met een aantal andere voedingsmerken voor 425 miljoen euro van het Nederlandse bedrijf CSM. De overige Nederlandse merken als Honig, De Ruijter, Venz, Brinta en Roosvicee wil Heinz nog houden.

Hak is in Nederland met 60 procent marktaandeel leider op de markt voor groenten in glas. Hak heeft, volgens een woordvoerder van Heinz Nederland, door het seizoensgebonden karakter een bedrijfsvoering die niet goed past binnen de nieuwe strategie van Heinz. Daardoor moet Hak bijvoorbeeld relatief grote voorraden aanhouden. Heinz wil geen cijfers geven over de winstgevendheid van Hak. Volgens de zakenkrant Financial Times behaalde Hak afgelopen jaar een omzet van 60 miljoen euro.

De 190 medewerkers van Hak in Giessen in Noord-Brabant zijn gisteren ingelicht over het besluit. Volgens Heinz hadden zij begrip voor de beslissing het bedrijf te verkopen. Het Amerikaanse bedrijf zegt dat zich inmiddels een aantal potentiële kopers heeft gemeld voor het bedrijfsonderdeel. Heinz hoopt de verkoop dit jaar rond te krijgen.

Heinz maakte gisteren bekend in het afgelopen boekjaar, dat op 27 april afliep, een nettowinst van 753 miljoen dollar (601 miljoen euro) gemaakt te hebben. Dat is ruim 6 procent minder dan het jaar daarvoor. De omzet over vorig jaar steeg met bijna 6 procent tot 7,1 miljard euro.

Heinz behaalt 40 procent van zijn omzet in Europa. De resultaten van de Europese divisie vallen echter tegen, onder meer door de toenemende druk op de prijzen van de Heinz-producten. In het vierde kwartaal kwam de nettowinst uit op 206 miljoen dollar, een stijging van 5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Heinz gaat ook een aantal andere bedrijfsonderdelen kritisch bekijken en mogelijk verkopen. Daarbij gaat het om onder meer de vismerken, zoals John West, de diepvriesproducten en de kipafdeling Tegel in Nieuw Zeeland.