CDA wil studie Schiphol

Het rijk gaat een gedeelte van zijn aandelen in de luchthaven Schiphol mogelijk niet naar de beurs brengen, maar onderhands verkopen aan vooraf geselecteerde investeerders.

De CDA-fractie in de Tweede Kamer wil dat het kabinet een onafhankelijk onderzoek laat uitvoeren naar de voordelen van zo'n onderhandse plaatsing van aandelen ten opzichte van een beursgang. Minister Zalm (Financiën) staat daar niet onwelwillend tegenover, zo bleek gisteren na afloop van het debat over de privatisering van Schiphol in de Tweede Kamer.

Het kabinet stelde vorig jaar voor een deel van de aandelen in overheidsbezit, maximaal 49 procent, te verkopen bij een beursgang. Het CDA betwijfelt of nieuwe aandeelhouders dezelfde belangen met de luchthaven hebben als de overheid. CDA-woordvoerder Haverkamp wil daarom vooraf ,,afspraken'' kunnen maken met investeerders over behoorlijk bestuur, investerings- en dividendbeleid, en een zogenoemde exit-strategie.

De oppositie in de Tweede Kamer is grotendeels tegen verkoop van overheidsaandelen. Onder meer de PvdA vreest dat daarmee de publieke belangen van de luchthaven niet langer zijn gewaarborgd. De SP vindt privatisering des te onwenselijker in een tijd dat luchtvaartmaatschappijen ,,minder ruimte'' krijgen op de luchthaven omdat daar ,,de commercie hoogtij viert''.

Staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer en Waterstaat) heeft gisteren een ,,vertrouwelijk'' document naar de Kamer gestuurd waarin de luchthaven Schiphol en luchtvaartmaatschappij KLM gezamenlijk afspraken hebben gemaakt over samenwerking na de privatisering. Het betreft een convenant, dat in januari 2003 werd gesloten, en is door het kabinet gebruikt bij de voorbereiding van het voorstel tot privatisering.