Agfaphoto vraagt surseance aan

Agfaphoto, de vorig jaar verzelfstandigde divisie consumentenfotografie van Agfa-Gevaert, heeft uitstel van betaling aangevraagd. Het bedrijf is in moeilijkheden gekomen door de krimpende markt van analoge fotografie. Dat heeft het voormalige moederbedrijf van Agfaphoto vanmorgen bekendgemaakt.

Agfaphoto werd vorig jaar voor 112 miljoen euro verkocht aan de Duitse investeringsmaatschappij Nanno Beteiligungsholding (55 procent), twee Amerikaanse investeerders (elk 10 procent) en het management (25 procent). Agfa-Gevaert wilde zijn activiteiten op het gebied van consumentenfotografie afstoten om zich volledig te kunnen concentreren op beeldverwerkingssystemen voor de medische en grafische industrie, waarin volgens Agfa-Gevaert meer toekomst zit.

Agfa-Gevaert heeft Agfaphoto op het moment van de verzelfstandiging een lening verstrekt ter grootte van de verkoopprijs van het bedrijfsonderdeel. Omdat een leaseportefeuille van Agfaphoto ter waarde van 175 miljoen euro als onderpand voor de lening geldt, verwacht Agfa-Gevaert geen materiële schade te zullen lijden als gevolg van de surseance van de vroegere dochter.

Agfa-Gevaert levert tot en met het einde van dit jaar nog diensten op het gebied van distributie en verkoop aan Agfaphoto. Het bedrijf verwacht dat de surseance niet tot een faillissement leidt, maar Agfaphoto de mogelijkheid biedt ,,de moeilijkheden op te lossen en zich snel te herstellen'', aldus het bedrijf in een verklaring.

Agfaphoto, dat zijn hoofdkantoor in Duitsland heeft, produceert filmrolletjes, fotopapier, chemicaliën voor het ontwikkelen van foto's en apparatuur voor het afdrukken en printen van foto's. Er werken 2.400 mensen, van wie 1.800 in Duitsland, waar nagenoeg alle productie van Agfaphoto geconentreerd is.

Consumentenfotografie vormde in 1897 de basis van het Duitse Agfa, dat staat voor Aktien-Gesellschaft für Anilin-Fabrikation. In 1936 bracht Agfa de eerste kleurenfilm op de markt. In 1964 fuseerde Agfa met het Belgische Gevaert tot Agfa-Gevaert.