Komma als je pauze hoort

Voor het vmbo-examen Nederlands moesten de leerlingen onder meer een advertentie verklaren en een affiche maken. Gelukkig hebben ze in de les al affiches gemaakt.

Het is 11 uur geweest ik wil niet uit mijn bed, want ik heb over een paar uurtjes examen Nederlands. Wat moet je altijd veel schrijven voor het vak Nederlands, ik krijg altijd zo'n pijn in mijn hand.

Met veel moeite stap ik uit mijn bed.

Ik loop naar beneden op zoek naar mijn Nederlandse woordenboek wat ik nodig heb. Ik raak in paniek als ik hem niet kan vinden. Gelukkig na veel zoeken heb ik hem eindelijk gevonden.

Onderweg naar school kom ik mijn goeie vriendin Yeliz tegen. Zij loopt stage bij ons op school. Yeliz vraagt aan mij: `Hoe gaan je examens?' Ik zeg: `Goed!', en we lopen verder naar school.

Als we de school binnenlopen is het nog vroeg voor het examen.

We zitten met een groepje te praten over Nederlands, en geven elkaar tips, zodat we het misschien beter gaan maken. We herhalen tegen elkaar wat mevrouw Pannekoek (onze docente Nederlands) ons twee jaar lang heeft geleerd en verteld.

Brieven: zakelijk en persoonlijk ALTIJD inleiding kern en slot!

Ik hoor een pauze ik schrijf een komma!

Als ik de naam niet weet schrijf ik `Geachte heer/mevrouw'!

Gebruik witregels!

Laat zoveel mogelijk informatie van jezelf achter! (naam, telefoonnummers, e-mail adres enz.)

En zo gaan we nog een poosje verder.

Als het tijd is voelen we ons behoorlijk voorbereid, maar toch ook een beetje zenuwachtig. En dan lopen we langzamerhand de klas binnen en zoeken een rustig plekje. We stallen onze spullen uit en wachten op wat komen gaat.

De docenten maken de enveloppen open waar de examens in zitten en delen het vervolgens uit. Als iedereen zijn examen voor zich heeft is de hele klas muisstil, wat beslist niet altijd het geval is!

Een van de surveillanten is mijn docente Nederlands, gelukkig! Dat stelt ons een beetje gerust.

Iedereen is druk bezig met zijn examen en zeer geconcentreerd bezig. Je kan een speld horen vallen!

Ik sla de bladzijde om en zie heel veel tekst. Dapper begin ik aan de eerste opdrachten. Het lezen was leuk, maar de vragen waren pittig!

Voor iedere vraag moest ik wel vier keer de tekst doorlezen, heel vermoeiend. De tweede opdracht is een tekst samenvatten tot maximaal 125 woorden. Al snel kwam ik daar overheen en moest ik weer schrappen.

Uiteindelijk was het in orde en blij kon ik door naar de volgende opdracht. De volgende opdracht was een advertentie, die moest ik verklaren. Deze opdracht was heel erg makkelijk voor mij.

De volgende opdracht moest ik een affiche maken, waarbij je heel creatief moet zijn. Dit jaar hebben we bij het vak Nederlands regelmatig affiches gemaakt. Zoals een affiche over zinloos geweld, over oorlog en over loverboys. Dus dit kwam mij zeer bekend voor.

En ja hoor, daar is die dan!!! De briefopdracht waar ik mij zelf zo goed op had voorbereid. Heel opgelucht maak ik de opdracht, en lever mijn examen pakketje in wat ik heb gemaakt.

En vervolgens loop ik vermoeid het klaslokaal uit om mijn krantenartikel te schrijven.