Evelyn Petrova

Bij de opening van het nieuwe BIMhuis in het Muziekgebouw in Amsterdam, op 19 februari van dit jaar, bracht Evelyn Petrova menigeen in verwarring. Was dit een persiflage op het een of ander of was het misschien bedoeld als `camp'? Een wijdbeens zittende dame met accordeon, leesbril en paardenstaart, dat kon toch geen serieus jazzhuis-optreden zijn?

Waarom en waardoor de zaal tenslotte toch viel voor de in St. Petersburg opgeleide accordeoniste Petrova wordt duidelijk uit haar Year's Cycle, een programmaplaat vol vrolijke verrassingen.

In het openingsstuk van de cd, December. A plot of land., is de sfeer ingetogen en melancholiek tot oudejaarsavond aanbreekt. In het stuk March. The Skomorokhs. speelt Petrova op het carnaval voor boze heks en in May. Khorovod (Round Dance). vliegt ze uitgelaten uit de bocht.

Het accordeonspel van Russische Petrova is kraakhelder en zit vol ongelooflijk stuwende bassen. Wat Petrova daarbij vocaal laat horen gaat vele richtingen uit, van de Finse zanggroep Värttinä tot de vogeltjeszang van de Colombiaanse Luzmilla Carpio.

Ook theatraal `staat' deze Petrova als een huis, zelfs als ze, zoals in September. Funeral of a Mosquito., hevig wenend, een zelf doodgeslagen mug begraaft. Op 2 juni zit Evelyn Petrova weer in het BIMhuis in Amsterdam om haar jaarcyclus met een liveoptreden leven in te blazen.

Evelyn Petrova: Year's Cycle (Leo Records CDLR 395). www.leorecords.com