Strakke show van diva's uit Destiny's Child

Er is niemand op deze aarde van wie de haren zo mooi wapperen in een windmachine als die van Beyoncé Knowles, de steevast in pikante pakjes gestoken frontdame van r&b-groep Destiny's Child. Het is een steeds van vorm veranderende kroon van blonde krullen die het beeld van haar als de Perfecte Diva vervolmaakt. Zoals ze vurig en lenig over het podium kronkelt, het schitterende middelpunt van een overweldigend decor met confetti en sexy dansers, zou ze ook louter playbackend het publiek wel aan haar voeten krijgen. Alles aan haar straalt sterrendom uit.

Natuurlijk was Beyoncé ook tijdens het concert van Destiny's Child gisteravond in de Rotterdamse evenementenhal Ahoy' de grootste ster, maar nichtje Kelly Rowland en de later bij de groep gekomen Michelle Williams traden nadrukkelijker op de voorgrond dan voorheen. Destiny's Child brak in de tweede helft van de jaren negentig door als een strak dansend en zingend damesgroepje rond Beyoncé, dat door een indrukwekkende rij prominente producers van hits werd voorzien. Beyoncé's stem klonk in die nummers verreweg het vaakst, en de groep kon moeiteloos verder toen in 2000 twee van de vier leden opstapten uit onvrede over de werkwijze van manager Matthew Knowles, de vader van Beyoncé.

De titel van het meest recente album van Destiny's Child is Destiny Fulfilled, vrij vertaald: lotsbestemming bereikt, en dat is ook de naam van deze wereldtournee (hoewel er ditmaal I'm Lovin' It aan is toegevoegd, de slogan van hoofdsponsor fastfoodgigant McDonalds). Het is een titel die geruchten aanzwengelde dat album en tour de laatste zouden zijn van Destiny's Child als groep. De afgelopen jaren hebben de drie leden ieder voor zich solo-successen geboekt. Zo scoorde Kelly met rapper Nelly een wereldwijde nummer 1-hit met het nummer Dilemma, deed Michelle het verrassend goed met haar gospelmuziek en kreeg Beyoncé voor haar debuutalbum Dangerously in Love uit 2003 maar liefst vijf Grammy Awards.

Het optreden zelf versterkte die geruchten enerzijds. De spontaniteit die voorheen nog wel eens door de tot het bot toe ingestudeerde danspasjes en samenzang schutterde, is volstrekt verdwenen; vanaf het startschot is Destiny's Child in concert een strakke, haast militaire operatie zonder rustpunt. De show zakt geen moment in, maar heeft ook iets onechts, met al die van tevoren ingeplande glimlachjes en halfslachtige pogingen tot publieksparticipatie. Meer dan ooit krijgen de drie dames ook solo ruim baan, in de voor de hand liggende hiërarchie: Beyoncé krijgt de meeste minuten in haar eentje en Michelle de minste.

Toch bleek Destiny's Child veel meer dan voorheen ineens uit drie diva's te bestaan, elk soulzangeressen met een stevige stem en een volstrekt eigen karakter en stijl. Alledrie staan ze op het podium als de ster die met één goed getimede uithaal iedereen aan het juichen krijgt. Zo weersprak het optreden die geruchten over een naderende breuk. Juist nu de zangeressen solo alle ruimte krijgen, lijkt de voorheen wat kleurloze r&b-groep een artistiek interessante toekomst voor de boeg te hebben. Met diva's die elkaar aanvullen, al was het maar door de tijd te doden terwijl de anderen een nieuw pakje aantrekken.

Concert: Destiny's Child. Gehoord: 23/5, Ahoy' Rotterdam. Herh: 24/5, Ahoy' Rotterdam.