Reclame ABN moet Italianen overhalen

ABN Amro is een reclamecampagne begonnen in Italië. De Nederlandse bank hoopt aandeelhouders van Antonveneta zo over te halen in te gaan op het bod dat het heeft uitgebracht op de Italiaanse bank.

De paginagrote advertenties verschijnen sinds gisteren en moeten één a twee keer per week in vier landelijke kranten en tien regionale publicaties in het noordoosten van Italië gepubliceerd worden, de regio rond de stad Padua waar Antonveneta vandaan komt. De advertienties zullen tot 22 juni blijven verschijnen. Op deze dag sluit het bod van ABN Amro op Antonveneta en wordt of de Nederlanders erin zijn geslaagd de meerderheid in de bank te verwerven.

,,We proberen in de advertenties duidelijk te maken wat onze plannen zijn met Antonveneta'', zegt een woordvoerder van ABN Amro. In de advertentie worden de aandeelhouders erop gewezen dat ABN al sinds 1995 zelf aandeelhouder is van Antonveneta. Verder worden zij gerustgesteld: het zal een samenwerking zijn waarbij het hoofdkantoor in Padua blijft en waarbij de naam Antonveneta niet verdwijnt. De advertentie moet ook tegenwicht bieden aan de ,,indianenverhalen'' die in de Italiaanse pers zijn verschenen over wat een buitenlandse bank als ABN Amro zou doen met Antonveneta, aldus de woordvoerder.

ABN Amro is al ruim twee maanden in gevecht met het Italiaanse Banca Popolare di Lodi. Beide instituten willen de controle over Antonveneta, de achtste bank van Italië. ABN Amro – met een belang van 21 procent in Antonveneta – heeft een bod uitgebracht van 25 euro contant per aandeel. Lodi biedt 24,47 euro contant en wil het bod met aandelen en obligaties ophogen tot 26 euro. Lodi heeft, samen met een groep Italiaanse zakenmensen, een belang van circa 40 procent in Antonveneta.

Het is overigens niet de eerste keer dat ABN Amro zich direct richt tot de Italiaanse belegger. In de aanloop naar de aandeelhoudersvergadering van Antonveneta eind april waren er ook advertenties. Deze gingen over de Nederlandse bank zelf en vertelde hoe de bank omgaat met dochterbedrijven in Brazilië en de Verenigde Staten.