Hugo Claus? Wie is dat ook al weer?

In totaal zijn gisteren 33.000 vwo'ers begonnen aan het eindexamen. Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) ontving 2.400 klachten over het examen Frans. De toets zou te lang en te moeilijk zijn geweest.

Ook op de site van NRC Handelsblad kwamen reacties binnen:

Het eerste examen van vwo-scholier Claudia Schlangen was gisteren Frans 1 en 2. De scholiere van de PSG Da Vinci in Purmerend pakte haar voorbereiding modern aan. De avond ervoor zat ze gezellig via MSN te kletsen ,,met een ware Fransman''. Claudia: ,,Hij concludeerde na het zien van een examen van vorig jaar dat het toch wel très facile is, maar wenste mij toch beaucoup de succes.'' Toch nam ze de volgende dag nerveus plaats achter haar tafeltje. Die bleek ,,eerder ingesteld te zijn op de lengte van een klein Frans mannetje dan op die van de Hollandse scholiere met lange stelten''.

Al snel maakte haar glimlach plaats voor een ,,Frans pruillipje'': ,,De teksten hebben best aardige onderwerpen: mobiele telefoons, internetrelaties, televisiespelletjes, verveling op school. Maar bij het omslaan van pagina acht verschijnt `Hôtes du Nord' met literatuur als onderwerp. Hugo Claus? Cees Nooteboom? Merde! Wie zijn dat ook alweer?''

,,Neem alsjeblieft reservebatterijen mee voor je rekenmachine'', met die woorden werd vwo-scholier Tjebbe Waalwijk (18) op zijn eerste examendag wakker gemaakt. Tjebbe van de RSG Pantarijn in Wageningen had zich nog liever even omgedraaid. ,,Maar helaas, vandaag dus de aftrap met scheikunde.''

Nienke Koster (18) van de Koninklijke Scholengemeenschap in Apeldoorn zat om half twee klaar met druivensuikersnoepjes. ,,De eerste opgave, over polymelkzuur, was redelijk te doen. De tweede opgave heette Kringloopfosfaat. Met dank aan NRC Handelsblad voor het artikel waarop de opgave was gebaseerd.'' Ook gymnasiast Floor Garritsen van het Carolus Borromeus College uit Helmond moest even slikken. ,,Polymelkzuur. Of ik even de reactievergelijking wil geven van de hydrolyse hiervan. Moet lukken.''

De volledige verhalen zijn te lezen op www.nrc.nl/scholieren