Onderwijsminister wil debat schepping

Minister Maria van der Hoeven (Onderwijs, CDA) wil een academische discussie starten over de evolutieleer en de gedachte dat er een `schepper' achter alle leven op aarde zit. De uitkomsten van zo'n discussie kunnen mogelijk op scholen worden toegepast.

In een interview met de Volkskrant van afgelopen zaterdag bevestigde Van der Hoeven deze gedachte, die ze begin maart al in haar eigen weblog meldde. Volgens de minister ,,moet je erkennen dat de evolutietheorie niet compleet is'', en dat er steeds ,,nieuwe dingen'' ontdekt worden. In haar weblog verwees ze naar de ideeën van Intelligent Design, een Amerikaanse stroming uit de jaren negentig die een intelligente ontwerper achter het leven op aarde vermoedt.

De minister wil dit najaar op haar departement een hoorzitting organiseren met wetenschappers en aanhangers van een scheppingsgedachte. Volgens Van der Hoeven kunnen er in de discussies die zij voorstaat verbindingen gelegd worden tussen geloof en wetenschap. De minister vindt het ,,jammer'' dat wetenschappers geloof en wetenschap gescheiden willen houden. Haar opmerkingen gaan niet in tegen de scheiding van kerk en staat, zegt de minister.

De Tweede Kamer wijst het voornemen van de minister af. Volgens coalitiepartners VVD en CDA moet de overheid geen enkele rol willen spelen in een debat over wetenschap en geloof. Kamerlid J. de Vries (CDA): ,,Dat moet binnen de wetenschap zelf plaatsvinden.'' E. Balemans (VVD) legt een verband met de door hem ongewenste ,,conservatief-religieuze tendensen in de Verenigde Staten''. ,,De politiek moet zich ver van de inhoud van wetenschap houden'', vindt M. Hamer (PvdA). U. Lambrechts van D66 noemt de opmerking van de minister ,,vijf stappen terug''. ,,Zes jaar geleden hebben wij afgesproken dat alle scholen de evolutietheorie zouden onderwijzen. De minister wekt op z'n minst de suggestie dat de ID-leer een gelijkwaardige leer is''.