Mondiale ambitie IJslandse reder

Met de overname van twee Nederlandse familiebedrijven wil de IJslandse reder Samskip zijn mondiale marktpositie versterken.

De IJslandse rederij Samskip is ambitieus. Het wil de ,,leidende carrier'' in het containervervoer binnen Europa zijn. En daarbij ziet het bedrijf grote expansiemogelijkheden in het containervervoer van vis, niet alleen in Europa, maar wereldwijd. Dat zegt Olafur Olafsson, de president van het bedrijf, dat zijn Europese hoofdkwartier in Rotterdam heeft.

Het containertransport van vis van en naar Azië via Europa en Amerika zal in de komende jaren aanzienlijk toenemen, zo verwacht Olafsson. Niet alleen doordat de consumptie in China of Vietnam zal stijgen, maar ook doordat de Volksrepubliek eveneens voor vis de `werkplaats van de wereld' wordt. Nu al wordt ingevroren vis in grote hoeveelheden vanuit Europa, Alaska en de Verenigde Staten naar China vervoerd om daar te worden verwerkt, en daarna, klaar voor consumptie, weer terug – de arbeidskosten zijn zo laag dat de extra vervoerskosten gemakkelijk worden terugverdiend. Ook visverwerkers in Europa voelen deze Chinese concurrentie.

Olafsson, die voor circa 30 procent eigenaar is van de rederij die zich afficheert als shipping-to-logistics bedrijf, is de architect van Samskips expansie bij container- en visvervoer. Onlangs zijn twee Nederlandse familiebedrijven (geheel en gedeeltelijk) overgenomen: Geest en Kloosterboer.

In maart nam Samskip, opgericht in 1991, de Nederlandse kustvaartrederij Geest North Sea Lines in zijn geheel over. De combinatie Samskip/Geest, die vanuit het Europese hoofdkwartier van Samskip in Rotterdam wordt bestuurd, is de grootste intra-Europese containerrederij in zijn soort, met 20 schepen, en 350.000 containers.

Geest, van oudsher actief in het transport tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk, ontwikkelde de logistiek van door-to-door service. Zijn containers kunnen meer lading bevatten dan gewone containers en zijn geschikt voor vervoer per truck en trein. De omzet van de nieuwe combinatie zal dit jaar circa 500 miljoen euro bedragen, bijna een verdubbeling voor Samskip. De IJslandse rederij wordt daarmee na het Deense Maersk en P&O Nedlloyd (waarop Maersk onlangs een vriendelijk overnamebod heeft gedaan) tevens de grootste klant van de Rotterdamse haven.

In april deed Samskip zijn tweede slag in Nederland, zonder overigens opnieuw het overnamebedrag te onthullen. Het kocht alle vis-gerelateerde activiteiten van de Kloosterboer Group – die ongeveer 30 procent van alle activiteiten van Kloosterboer beslaan. Kloosterboer is net als Geest een Nederlands familiebedrijf, eveneens gevestigd in Rotterdam. Samskip nam de koelhuizen van Kloosterboer over in IJmuiden, Rotterdam, het Noorse Alesund en de FaRØereilanden, inclusief honderd personeelsleden. Het lokale management van zowel Kloosterboer als Geest blijft overigens gehandhaafd.

Kloosterboer Shipping, dat ook door Samskip werd overgenomen, is marktleider in transport met koelcontainers (reefers) in Noordwest-Europa. Samskip verwacht dit jaar meer dan een miljoen ton ingevroren vis te vervoeren en is daarmee een van Europa's grootste specialisten in zogenoemde reefer-logistiek voor de visindustrie.

De reefer-schepen van Samskip, en van het Estlandse Silver Sea (voor 40 procent van Samskip), worden nu voornamelijk ingezet op diensten tussen Noorwegen, de grootste visserijnatie van Europa, en de Baltische landen en Rusland. ,,We voorzien dat de consumptie van vis in Rusland en de Baltische landen de komende jaren zal toenemen'', zegt Olafsson. ,,Elders in Europa, met Spanje als grootste importeur van vis, hopen we onze positie te consolideren. Daarnaast richten ons op Vietnam, Alaska, Korea en vooral China.'' Al drie van Samskips 33 kantoren in zestien landen zijn gevestigd in Pusan in Zuid-Korea en in China (Dalian en Qingdao).