`Laat prestaties ziekenhuizen duidelijk zien'

Ziekenhuizen en specialisten moeten duidelijker maken hoe goed het werk is dat ze leveren. Doen ze dat niet, dan krijgen ze ook geen extra vrijheid bij het bepalen van de wijze en de prijs van de behandeling.

Dat zou minister Hoogervorst (Volksgezondheid, VVD) vanmiddag zeggen bij de presentatie van een onderzoek over transparantie in de zorg. De ziekenhuizen en specialisten moeten volgens de bewindsman uit zichzelf meer informatie geven. ,,Onherroepelijk zullen kwaliteits- en doelmatigheidsverschillen dan aan het licht komen. De sector zal dan niet de reflex moeten vertonen om die verschillen weer af te dekken. Want dan zijn we weer terug bij `af'.''

J. Leemhuis, voorzitter van de vereniging van ziekenhuizen (NVZ), zei vanochtend in een reactie: ,,Wij zorgen er zelf voor dat we meer inzichtelijk en transparant zijn, maar dan moeten we ook het vertrouwen krijgen.'' Volgens haar tonen ziekenhuizen aan dat ze eerlijk willen zijn over hun informatie, ,,anders zouden we er niet zo hard mee aan de slag zijn''.

Sinds januari dit jaar onderhandelen ziekenhuizen over de prijs van tien procent van hun verrichtingen met zorgverzekeraars. Van de overige negentig procent liggen de prijzen nog vast. Ongewenst, vinden de ziekenhuizen, die net als de specialisten al eerder aangaven de prijs van alle operaties zelf vast te willen stellen. ,,Meer vrijheid moet je wel verdienen'', zegt Hoogervorst. Hij wil de resultaten van de huidige onderhandelingen afwachten, voordat hij voor de prijs van de overige negentig procent laat onderhandelen. Ziekenhuizen bepleiten al langer minder sturing van bovenaf. Ze willen meer zelf bepalen hoe ze hun werk indelen, wat ze declareren en hoe ze behandelingen uitvoeren.

De jaarverslagen van ziekenhuizen zijn op dit moment al openbaar. ,,Echter wel onbegrijpelijk voor de patiënt'', geeft Leemhuis toe. De vereniging wil voor het eind van het jaar betere informatie van alle ziekenhuizen op het internet zetten. Het gaat dan onder meer om prijzen, kwaliteit, wachttijden en informatie over klachten.