Unilever verkoopt divisie cosmetica aan Coti uit VS (Gerectificeerd)

Unilever verkoopt zijn cosmetica-activiteiten, waaronder de licentie voor het merk Calvin Klein, voor 800 miljoen dollar (637 miljoen euro) in contanten aan het Amerikaanse bedrijf Coti. Dat heeft het Nederlands-Britse zeep- en voedingsmiddelenconcern gisteren bekendgemaakt.

Unilever is bezig een groot aantal merken en activiteiten af te stoten en wil zich richten op zijn kernactiviteiten.

Tot de divisie cosmetica die aan Coti worden verkocht en een omzet hebben van ruim 600 miljoen dollar, behoren verder licenties voor de merken Cerruti, Vera Wang, Chloé en Lagerfeld. Ook als het productie- en distributiecentrum in Mt.Olive, in New Jersey, en een distributiecentrum in Lille, in Frankrijk gaan over in Amerikaanse handen. Coti neemt de werknemers van de cosmetica-activiteiten, Unilever Cosmetics International, over. De transactie zal de komende maanden haar beslag krijgen.

Vorig jaar voltooide Unilever onder topman Patrick Cescau de geplande vermindering van zijn merken van 1.600 tot 400. Cescau wil verder meer op de kosten besparen en nieuwe producten sneller op de markt brengen.

Volgens Oscar Poos, analist bij Fortis, is de verkoop aan Coti een strategische goede zet en bovendien tegen een goede prijs, zo zei hij gisteren tegen het Amerikaanse persbureau Bloomberg. In 2000 verkocht Unilever de merken Elizabeth Arden en Elizabeth Taylor aan het Franse Fragrance, dat zijn naam veranderde in Elizabeth Arden.

Sinds 2003 verliest Unilever marktaandeel in de branche en neemt het maatregelen. In het eerste kwartaal van dit jaar boekte het hele concern, bekend van Magnum-ijs, Dove-zeep, Omo-wasmiddel en Bertolli-olie, een magere omzetgroei van twee procent. Aandeelhouders uitten op de jongste jaarvergadering hun ongenoegen over de prestaties en zagen geen verbetering. Zo werden de drie belangrijkste doelen uit het vijfjarenplan `Weg naar Groei' niet gehaald. Aandeelhouders noemen in dit verband afslankmiddel Slim Fast. Unilever nam Slim Fast vijf jaar geleden voor 2,5 miljard euro over, maar het resultaat stelt teleur.

Rectificatie

In de artikelen Unilever stoot cosmetica af (21 mei, pagina 1) en Unilever verkoopt divisie cosmetica aan Coti uit VS (pagina 23) is de naam Coti verkeerd gespeld. Het gaat om Coty.