Tram door binnenstad van Leiden niet rampzalig

In de krant van 7 mei wordt de indruk gewekt dat men van plan is in de binnenstad van Leiden een gevaarlijk monster te introduceren, in de vorm van een tram. Op precies dezelfde route (Breestraat, Kort Rapenburg, Steenstraat, Stationsstraat) heeft van 1911 tot 1961 een tram gereden, weliswaar met iets smallere rijtuigen, maar de uitzwaai in de bogen is bij de moderne gelede tram kleiner dan bij afzonderlijke rijtuigen, terwijl ook het remvermogen van moderne trams groter is.

De oplossing trams over spoorlijnen te laten rijden en vervolgens door de binnenstad op straat, is voor het eerst toegepast in Karlsruhe, en vervolgens overgenomen in vele steden in Engeland, Frankrijk en de Verenigde Staten. Hierbij rijdt de tram in nauwe straten en voetgangersgebieden stapvoets, zodat een fietser die tussen de tramrails rijdt rustig kan doorrijden.

Na een gewenningstijd is men over het algemeen zeer tevreden met de tram in de stad, en dat geldt zowel voor de reizigers als voor de winkeliers die graag klanten ontvangen. In bijvoorbeeld Grenoble, Croydon en Manchester kan men zien dat de gevreesde verschrikkingen wel meevallen.