Lucratieve handel

Het samenstellen van dvd-boxen is lucratieve handel voor filmdistributeurs. Valentijn? Moederdag? Er ligt altijd nog wel een film die in een nieuw jasje gestoken een nieuw publiek kan aanboren. En bovendien rechtvaardigt dat nieuwe jasje ook een leuk prijsje, dat op een aanbieding lijkt, maar in wezen nog steeds net iets te duur is. Net als in de begindagen van de muziek-cd's lijkt het erop dat ook de prijzen van dvd's kunstmatig hoog worden gehouden. Het voordeel is dan wel weer dat al die Paas- en Vaderdagaanbiedingen in september in de aanbiedingsgrabbelbakken liggen en de films gewoon dezelfde blijven.

De voorlopig origineelste vondst is de Cannes Collection, en de toevoeging Volume 1 belooft meer in de toekomst. Nu de hele filmwereld zich tot en met dit weekend in de Franse filmhoofdstad verzameld heeft, kunnen de thuisblijvers zich troosten met Gouden Palm-winnaars en, al dan niet gehypte schandaalsuccessen van voorgaande festivaledities.

Het gaat natuurlijk om titels waar een bepaalde distributeur de rechten van bezit, dus verwacht geen door filmgeschiedenis, stijl of genre of andere redeneringen gemotiveerde overzichten. Maar met het drietal The Straight Story van David Lynch, The Man Who Wasn't There van de gebroeders Coen en het controversiële Irréversible van Gaspar Noé kan de gemiddelde filmliefhebber wel even vooruit. Distributeur Paradiso brengt tegelijkertijd ook het omstreden The Brown Bunny van Vincent Gallo op dvd uit, en naar de redenen om die Cannes-film niet in de Cannes-collectie op te nemen kunnen we alleen maar raden.

Met The Straight Story (1999) en The Man Who Wasn't There haalt de gemiddelde filmliefhebber twee prima titels voor de thuisbios in huis. De eerste is wel omschreven als David Lynch op valium, omdat de film alle inkijkjes in het maffe kleine-stadse Amerika bevat waar de regisseur zo briljant in is, maar dan mild van toonzetting. De vergelijking met een tranquillizer treft ook de snelheid van de film. In hetzelfde kalme tempo als hoofdrolspeler Richard Farnsworth op zijn tractor, doorkruisen we landelijk Amerika, dat alle ruimte krijgt om met grootse wolkenpartijen en eindeloze graanvelden te imponeren.

The Man Who Wasn't There (2001) is al even laconiek. De ook al niet om inkijkjes in de absurditeiten verlegen zittende filmende broers Joel en Ethan Coen volgen een door Billy Bob Thornton gespeelde kettingrokende kapper die zijn masterplan om via chantage een klein fortuin te vergaren in rook ziet opgaan.

Heftiger zijn Irréversible (2002) en The Brown Bunny (2003), die vooral veel aandacht trokken om de expliciete seksscènes waarmee ze zijn gelardeerd. Het zijn echter wel films die, de ene een hellevaart en rape-revenge-movie, de andere een existentiële zoektocht door de leegheid van het menselijke bestaan, stilistisch en thematisch uiteindelijk bepalender voor de filmgeschiedenis zullen blijken te zijn. Althans voor dat deel van de historie dat zich op de voorlopers richt. Maar dat zijn degenen die ook in de toekomstige Cannes-edities en -collecties zullen worden opgenomen.

Cannes collectie Vol.1

Films:*****

Extra's:*