De muziekles

De rubriek `uit de school geklapt' richt de blik op kleine maar belangrijke aspecten van het schoolbestaan. Vandaag: de muziekles.

Twee jongens uit brugklas 1F zetten om half negen 's ochtends 15 keyboards op de tafels in het muzieklokaal van het Minkema College. Tien minuten later zit het lokaal van de middelbare school in Woerden vol met dertig brugklassers. ``Pak allemaal maar jullie leerboek, werkboek en Baantjer'', zegt docente Nelli Smit.

Geen Mozart, Beethoven of Bach tijdens deze les. De havo/vwo klas moet de openingstune van Baantjer naspelen op keyboards. Vanaf begin april proberen de leerlingen in tweetallen dit nummer onder de knie te krijgen. Aan het begin van het jaar hebben ze al noten leren lezen.

Na een bespreking van het huiswerk, zetten de brugklassers een hoofdtelefoon op. Hierdoor ontstaat geen explosie van lawaai in het klaslokaal. Stukje voor stukje nemen ze de tune van de televisieserie op. Zodra de leerlingen denken dat die goed is opgenomen, beoordeelt de docente hun prestaties.

Michael en Simon kijken geconcentreerd naar hun gele stencil met noten. Voor elke notenregel hebben ze een voorletter opgeschreven. Zo spelen ze om de beurt een regel. ``We hebben eerst het ritme opgenomen'', vertelt Michael. ``Nu nemen we de melodie en de akkoorden op. Die kun je opslaan op zes verschillende sporen.''

Het moeilijkste vinden ze de op één na laatste regel van de tune. ``Ik snap er niks meer van. Ik speel dat stukje te snel'', zegt Simon nadat hij de mist in is gegaan. Nu moet hij de regel opnieuw spelen. ``Soms druk ik de verkeerde toets in'', vertelt hij even later. ``Of twee toetsen tegelijk'', vult Michael hem aan.

Een paar tafels verderop hebben Josephine en Julia de hele openingstune al opgenomen. Docente Nelli Smit luistert geconcentreerd of ze fouten kan ontdekken als de melodie door het lokaal klinkt. Na afloop is ze even stil. ,,Strak!'', zegt ze dan. ``Ik vind het heel erg goed. Jullie krijgen een dikke 8.'' De twee meiden kijken elkaar tevreden aan. ``Het scheelt wel dat ik al noten kon lezen'', zegt Julia die cello speelt. Josephine vond het `best makkelijk'.

Duidelijk meer moeite hebben Chantal en Yvonne met de openingstune. Ze spelen sommige noten niet in het juiste ritme. Elke keer als ze een fout maken, schieten de twee in de lach. Ze moeten de volgende les het muziekstuk afronden. Chantal: ``Volgens mij komt het wel goed. Ik denk dat we een 7,5 of 8 gaan halen.''