Gelikte mensen

Filmster Angelina Jolie heeft haar hoofd achterover geslagen. De fotograaf is haar zo dicht genaderd dat we in haar open mond de vullingen kunnen zien zitten. Op haar wang glinsteren donshaartjes in de zon. Een moedervlek siert haar schouder, vlak boven de tatoeage waarvan nog net de letters B-I-L-L-Y te lezen zijn. Het zijn de intieme details die je normaal gesproken alleen van je geliefde te zien krijgt.

De Amerikaanse societyfotograaf David LaChapelle (1969) krijgt veel gedaan, zo blijkt op zijn overzichtstentoonstelling in de Amsterdamse galerie Reflex. Wereldberoemde popsterren en acteurs gingen voor hem uit de kleren of lieten zich in buitenissige kostuums hijsen. Lil' Kim poseert op gele blokhakken van minstens anderhalve meter hoog. Pamela Anderson staat met haar ontblote reuzenborsten in een zogenaamde Miracle Tan-cabine terwijl de zelfbruincrème in stralen langs haar dijen loopt. En miljonairsdochter Paris Hilton liet zich vol zelfspot fotograferen in een bikini met de opdruk `Eat the rich'.

Subtiliteit is LaChapelle vreemd. Alles wat hij maakt – of het nu modefoto's zijn of videoclips voor artiesten als No Doubt of Cristina Aguilera – is over the top, vet, karikaturaal. De decors zijn te extravagant, de kleuren zo schreeuwend dat ze wel uit de computer getoverd moeten zijn en de mensen zo gelikt dat ze op plastic barbies lijken. Vergeleken bij LaChapelle zijn fotografen als Helmut Newton en Guy Bourdin toonbeelden van soberheid. Alleen de Nederlanders Erwin Olaf en Micha Klein komen wat betreft campgehalte enigszins in zijn buurt.

Dat alles zou niet eens storend hoeven zijn, als zijn werk niet ook nog eens buitengewoon melig was. Op een van zijn foto's giet het zwarte fotomodel Naomi Campbell een pak melk leeg over haar borsten – op zichzelf een mooi beeld. Maar voor LaChapelle was dat niet genoeg. Het logo verving hij al photoshoppend door de merknaam `Breast Milk'. En dat is dan weer te flauw voor woorden.

Gelukkig zijn er op de tentoonstelling in Amsterdam ook enkele voorstellingen te vinden die meer zijn dan platte esthetiek alleen. Erg geestig is bijvoorbeeld de foto waarop acteur Ewan McGregor door het raam van een poppenhuis gluurt en daar beschoten wordt door een Dolly Parton-achtig figuurtje met rode jarretels. En het werk met de titel The Morning After, een foto van een vrouw die ontwaakt in een slaapkamer en ontdekt dat alle huizen om haar heen zijn platgebombardeerd, is van een zeldzame surrealistische schoonheid.

Bij het zien van zulke beelden begin je te begrijpen waarom critici LaChapelle in één adem noemen met Dalí en Magritte. Waarom hij door het toonaangevende tijdschrift American Photo tot de tien belangrijkste fotografen ter wereld gerekend wordt. En waarom zijn galeriehouder voor één enkele foto het idiote bedrag van 14.500 duizend euro durft te vragen.

David LaChapelle. T/m 19 juli in Reflex Modern Art Gallery, Weteringschans 79a, Amsterdam. Di t/m za 11-18u.