Van Wijk wil geen toeslag op vliegticket

KLM-topman Leo van Wijk heeft zich vandaag gekeerd tegen de toeslag die de Europese Commissie wil gaan heffen op vliegtuigticktets om daarmee ontwikkelingsprojecten te financieren.

Tijdens de presentatie van de jaarcijfers van Air France-KLM in Parijs zei Van Wijk er weinig voor te voelen als ,,belastingkantoor'' te fungeren voor regeringen ,,die kennelijk niet op een andere manier hun ontwikkelingshulp op peil kunnen brengen''.

Volgende maand komt de Commissie met een voorstel voor de toeslag, die op vrijwillige basis zou moeten zijn en 1 à 2 euro per passagier zou bedragen. Opvallend genoeg was Jean-Cyril Spinetta, de bestuursvoorzitter van de holding Air France-KLM veel milder in zijn oordeel. ,,Ik ben niet tegen extra ontwikkelingshulp en ik denk dat de meeste van onze passagiers ook geen moeite zouden hebben met een kleine heffing.''

Air France-KLM presenteerde goede cijfers voor het boekjaar dat afliep op 31 maart, met een omzetstijging van 7,3 procent tot ruim 19 miljard euro en een toename van de nettowinst: van 292 miljoen euro naar 351 miljoen. Maar het vierde kwartaal had het bedrijf last van de sterk gestegen brandstofprijzen. De tarieven voor kerosine lagen de laatste drie maanden 50 procent hoger dan in het vergelijkbare kwartaal vorig jaar. Alleen dankzij hedging – het inkopen van brandstof tegen een vooraf overeengekomen vaste prijs – en het wegzakken van de dollar ten opzichte van de euro, wist de luchtvaartcombinatie dit te compenseren.

Voor het hele jaar gaf de groep 2,65 miljard euro uit aan kerosine, een stijging van 33 procent. Verder had Air France-KLM in het laatste kwartaal te maken met een dalende markt voor vrachtvervoer. Vooral de handel met Azië liep terug. Door deze factoren werd er het afgelopen kwartaal een nettoverlies geboekt van 6 miljoen euro. Van Wijk benadrukte echter dat het vierde kwartaal altijd het minste is. De vooruitzichten voor het komende jaar zijn goed, volgens van Wijk, mede doordat de synergie-effecten van de fusie tussen KLM en Air France meer (165 miljoen euro) opleveren dan aanvankelijk was gedacht.

Air France nam KLM vorig jaar op 5 mei over; de vandaag gepresenteerde jaarcijfers waren de eerste gecombineerde. Spinetta weigerde een uitsplitsing te geven van de aparte resultaten voor Air France en KLM. Hij volstond ermee te zeggen dat KLM ,,uitzonderlijk'' had gepresteerd en Air France ,,goed''.