VVD-campagne tussen de rolluiken

Goed idee voor de ja-campagne van de VVD: folders uitdelen op de Lijnbaan, het kloppend winkelhart van Rotterdam. Staatssecretaris Atzo Nicolaï, fractievoorzitter Jozias van Aartsen en staatssecretaris Melanie Schultz hebben zich voor de actie op een winderige dinsdagmiddag in feloranje dassen gestoken, indachtig de campagneslogan dat het Nederlands eigene in een `samenwerkend Europa' steeds belangrijker wordt.

Aanvankelijk hadden de VVD'ers om twee uur hun bad in de menigte willen nemen, maar dat kon niet doorgaan omdat de SP Nicolaï op dat tijdstip in de Tweede Kamer het vuur aan de schenen wilde leggen over de verhoging van het campagnebudget. Dus het wordt halfzes. Op dat tijdstip blijkt de Lijnbaan nagenoeg leeg. De laatste metalen rolluiken zakken net.

Het is voor de folderende liberalen dus bepaald speuren naar een voorbijganger om een folder aan te overhandigen. Een enkele burger – passanten tenderen op dit uur sterk in de richting van allochtone probleemjongere of autochtone heroïneverslaafde – smaakt zelfs het genoegen tweemaal achtereen door een VVD-kopstuk te worden aangesproken.

Er is duidelijk wel informatiebehoefte bij de meeste passanten. ,,Ik weet nog niet op wie ik ga stemmen'', zegt een jongere tot Van Aartsen. ,,Op wie stemt u?'' Een ander slaat bij Nicolaï echter de spijker op de kop: ,,U vindt toch zeker ook dat de koffieshops open moeten blijven?''

Bij dit alles wil een ijzeren glimlach de liberalen niet van de lippen wijken. ,,Ik dacht dat we onder paars de winkelsluitingstijden hadden verruimd'', zegt Nicolaï. ,,Dat zou je hier niet zeggen.''