Film: multiplexen

Toevallig beleeft de bioscoopbranche nu magere jaren, maar de stijgende trend die het SCP constateerde, zal volgens Hajo Binsbergen, marketingmanager bij bioscoopketen Pathé, nog wel even doorzetten. ,,Qua bioscoopbezoek loopt Nederland nog altijd ver achter bij de omringende landen. De Nederlander gaat in twee jaar tijd gemiddeld drie keer naar de bioscoop. Elders is dat vier keer of meer. Dáár zit nog rek. De grote investeringen van Pathé, maar intussen ook van andere exploitanten, in grote bioscoopcomplexen trekken veel meer publiek.''

Het effect van de multiplexen met een veelvoud aan voorstellingen is volgens Binsbergen tweeledig. ,,Hiermee bedienen wij de gemaksconsument, de bezoeker die niet wil wachten tot een film eindelijk draait. Verder verwennen wij een generatie kijkers met comfortabele en goed uitgeruste zalen. Twintig jaar geleden waren veel bioscopen afgeragd en daar is een hele generatie afgehaakt toen die wat ouder en kritischer werd.''