Een jaartje mee met Viktor & Rolf

En hoe is de kwaliteit van uw programma, vragen Viktor en Rolf. De Nederlandse mode-ontwerpers zitten in Florence bij een producente van de RAI-televisie die hen in haar uitzending wil laten optreden. De Italiaanse is schaamteloos oprecht. ,,Kwaliteit? Dit is een familieprogramma. Het gaat niet om kwaliteit, het gaat om populariteit.''

Even later zien we Viktor en Rolf in het programma optreden. Ze presenteren zichzelf en hun werk via een reusachtig sprookjesboek, hun modellen dragen geweien en na afloop vraagt de presentatrice waarom dat eigenlijk zo is. ,,Omdat het Viktor en Rolf vrouwen zijn, vrij als een hert in het bos.'' Nou gefeliciteerd, kirt de presentatrice tegen het duo, en tegen de kijkers zegt ze: ,,Ik weet niet wat ik ervan moet denken.''

Wat kan het Viktor Horsting en Rolf Snoering ook schelen wat zo'n mens zegt? Er hebben intussen wel 14 miljoen mensen zitten kijken die daarvoor nog nooit van Viktor en Rolf hadden gehoord en nu wel. En daar gaat het om. Op de eerste bladzijde van dat reuzenboek stond niet voor niets dat het gaat over hoe Viktor en Rolf `roem en rijkdom' vergaren.

Daar is de documentaire Viktor en Rolf. Because we're worth it ook weer een voorbeeld van. De kwaliteit is misschien niet zo bijzonder. Wolting (die eerder de luchtige documentaire Sneakers maakte) is geen Pennebaker of Depardon, ze heeft gewoon een jaartje meegelopen met de Nederlandse modekoningen en daar verslag van gedaan. Er zit geen drama in, geen onthulling, of het moest zijn dat Viktor en Rolf streven naar maximale zelfontplooiing, of het nu met kleding is, een brillenlijn, foto's of een explosief nieuw parfum.

We komen er ook niet achter hoe Viktor en Rolf werken, we zien alleen dat ze werken. De boodschap van de film is eerst en vooral: kijk nou toch eens wat die dekselse Viktor en Rolf óók nog kunnen! Ze doen alles met dezelfde tomeloze energie en met de blik altijd gericht op het grote publiek. Als je dat wilt veroveren, zeggen Viktor en Rolf, moet je altijd met clichés en iconen werken. Zo gezegd, zo gedaan.

Viktor en Rolf. Because we're worth it. Regie: Femke Wolting. In: Filmmuseum Amsterdam, Chassé Breda; Plaza Futura, Eindhoven; Lumière, Maastricht.