Cadeautje voor kids

Een publiek jeugdnet? Wat staatssecretaris Medy van der Laan op tv wil, bestáát al op papier: Kidsweek. Maar wel gemaakt door een commerciële uitgever.

Beste jongens en meisjes. Medy van der Laan is staatssecretaris, een soort onderminister, van omroepzaken. Zij vindt dat er een speciale zender voor jongeren moet komen bij de publieke omroep. Eerst even iets uitleggen. Publieke zenders zenden televisieprogramma's uit waarvoor wij belasting betalen. Een ander deel verdienen ze met de STER-reclame. Zappelin is bijvoorbeeld van de publieke omroep, evenals het Jeugdjournaal en Klokhuis. Eigenlijk alles wat je vindt op Nederland 1, 2 en 3. Daartegenover staat commerciële tv. Die wordt geheel betaald uit reclame en uitgezonden door zenders als RTL 4 – van GTST – en 5, SBS 6, MTV, Yorin, en binnenkort Tien van John de Mol.

Die onderminister nu vindt dat jongeren op de televisie niet genoeg informatie krijgen. Daarom moet er, vindt zij, vanaf 2008 een jeugdnet komen. Maar er is nóg een reden: ze hoopt dat jullie, door al op jonge leeftijd naar de publieke omroep te kijken, straks als jullie groot zijn daar óók nog naar kijken. Jong geleerd, oud gedaan, zeg maar. Ik betwijfel of dat zo werkt.

Ten eerste is het nog maar de vraag of jullie straks ineens allemaal naar dat publieke jeugdnet gaan kijken. Jullie zijn, net als mijn kinderen, tenslotte erg verknocht aan commerciële jeugdzenders als Jetix (voorheen Fox Kids) en Nickelodeon. En ten tweede moet ik nog maar zien of jullie, als jullie wél naar dat publieke jeugdnet gaan kijken, daardoor voor de rest van jullie leven blijven plakken bij de publieke omroep. Ik denk dat het jullie helemaal niks kan schelen of iets op televisie wordt gemaakt door commerciële of publieke `zendgemachtigden' – zoals zenders en omroepen in Nederland deftig heten. Wat voor jullie telt, is of het vermakelijk of spannend of interessant is. Dat geldt zowel voor wat op tv valt te zien als voor wat op papier is te lezen.

Wat Medy van der Laan op tv wil, bestáát al – op papier: Kidsweek. Een weekkrant met nieuwtjes over wat jullie bezighoudt en over wat er in de wereld omgaat. Met achtergronden. Lekker makkelijk geschreven. Vaak amusant. En je steekt er nog wat van op ook. Kortom, elke week weer een schat aan informatie. Wisten jullie dat Kidsweek wordt gemaakt door een commerciële uitgever, die winst maakt uit de verkoop van de krant en de advertenties daarin? Waarschijnlijk hebben jullie daar nooit bij stilgestaan.

Natuurlijk is het goed wanneer er op de televisie veel en goede informatie voor jongeren wordt uitgezonden. Maar om daar nou meteen een hele publieke zender voor uit te trekken... De commerciële zenders zouden net zo goed een deel van die informatie kunnen verzorgen. Kidsweek bewijst, met zijn kleine broertje Kidsweek Junior, dat ze daar op tv, mits net zo slim en goed gemaakt, nog wat mee kunnen verdienen óók.

Kidsweek, weekkrant voor jonge mensen, €1,70

Kidsweek junior, weekkrant voor kinderen vanaf 7 jaar, €1,20