Reiziger mag toeslag betalen op vliegticket

Europese vliegtuigpassagiers gaan mogelijk een vrijwillige toeslag van 1 of 2 euro betalen op tickets om ontwikkelingsprojecten te financieren. De ministers van Financiën van de Europese Unie hebben hierover afgelopen zaterdag gesprekken gevoerd tijdens een informele bijeenkomst. Eerdere suggesties over een belasting op kerosine zijn van de baan, omdat dit de markt zou verstoren. Kerosine is nog steeds volledig onbelast.

De Europese Commissie komt volgende maand met een voorstel. Lidstaten zouden de mogelijkheid krijgen passagiers zelf te laten beslissen of zij een kleine toeslag willen betalen.

Lidstaten zouden de keuze krijgen al of niet mee te doen aan de tickettoeslag. Met het geld zouden in eerste instantie vaccinatieprojecten kunnen worden gefinancierd.

Minister Zalm toonde zich niet enthousiast over zo'n toeslag, die volgens hem in Nederland ongeveer 18 miljoen euro per jaar zou opleveren. ,,De inningskosten zijn misschien hoger dan wat je ophaalt'', aldus Zalm.

De Oostenrijkse minister Grasser zei dat zeven tot tien lidstaten, waaronder ook zijn land, tegen elke vorm van extra belasting in de luchtvaart zijn. Vooral lidstaten met veel toerisme hebben bezwaren.

Het plan voor een tickettoeslag past in het debat in de EU over verhoging van de ontwikkelingshulp. De Britse minister Brown lanceerde eerder het plan voor een International Finance Facility (IFF), waarbij landen via de uitgifte van obligaties hulp voorfinancieren, maar hiervoor bleek nauwelijks steun.

Volgens de Europese Commissie zouden de 15 `oude' EU-lidstaten in 2010 ten minste 0,51 procent van hun bruto binnenlands product aan hulp moeten uitgeven om in 2015 de internationale doelstelling van 0,7 procent te halen, terwijl de nieuwe lidstaten in 2010 op 0,17 procent en in 2015 op 0,33 procent zouden moeten zitten. Veel lidstaten, waaronder Duitsland, wezen op hun budgettaire problemen. Nederland haalt de norm van 0,7 procent al.