New York Times vraagt geld voor deel website

De Amerikaanse krant The New York Times biedt een gedeelte van zijn website voortaan alleen nog tegen betaling aan. Daarmee wil de krant profiteren van de populariteit van zijn website, met 15,5 miljoen unieke bezoekers per maand de meest bezochte krantensite ter wereld.

Het webabonnement wordt in september geïntroduceerd. Het is gratis voor abonnees; niet-abonnees betalen 49,95 dollar (bijna 40 euro) per jaar. Betalende bezoekers krijgen toegang tot de commentaren, columns en archieven van The New York Times en de Europese zusterkrant International Herald Tribune. De rest van de krant, inclusief het archief van één week, blijft gratis toegankelijk via de website.

Kranten die al veel langer geld vragen voor toegang tot hun website, zijn de Financial Times en The Wall Street Journal. In Nederland bieden onder meer De Telegraaf, de Volkskrant, NRC Handelsblad en het Nederlands Dagblad webabonnementen aan, naast een gratis toegankelijk gedeelte van hun websites. NRC Handelsblad, dat op internet circa 1 miljoen unieke bezoekers per maand trekt, heeft 3.100 webabonnees.

Kranten die betaalde toegang bieden tot hun website, hebben daar wisselende ervaringen mee. Zo besloot de Los Angeles Times onlangs de toegang tot zijn film- en theaterrecensies weer gratis te maken.