Winkelomzet in april weer fors omlaag

April was voor de detailhandel één van de slechtste maanden ooit. Vooral de omzet van kleding en schoenen daalde vergeleken met vorig jaar. Maar ook keukens en vloerbedekkingen werden minder verkocht.

,,Dit heb ik nog nooit meegemaakt, terwijl ik veertig jaar in het vak zit'', zegt C. Fakkeldij, directeur van retailbedrijf Euretco. Het is in aantallen winkels de grootste onderneming in Nederland in de zogeheten non-foodsector, waartoe de voedingsbedrijven niet worden gerekend. Volgens Fakkeldij verkochten vooral mode, schoenen, keukens en vloerbedekking slecht. Zo daalde de omzet van zijn divisie wonen (Superkeukens, Profijtmeubel, Topform, Decorette) in april met 20 procent.

Na drie jaar omzetverlies leek de detailhandel voor non-food (waarvan de totale omzet 48 miljard euro bedraagt) sinds afgelopen najaar beter te draaien. Dat beperkte de verkoopafname over 2004 tot 2,1 procent.

Het CBS maakte gisteren echter bekend dat de omzet van de detailhandel als geheel in het eerste kwartaal van dit jaar toch weer was gedaald, met 3,2 procent. Voor de non-foodsector was dat zelfs 4,5 procent. Consumenten kochten vooral minder computers, fototoestellen, mobiele telefoons en witgoed. Die trend heeft zich in april versterkt doorgezet. Fakkeldij: ,,Het leek wel of we te maken hadden met een consumentenboycot.''

De overkoepelende organisatie voor de kledingbranche, Mitex, spreekt ook over een ommekeer. ,,Alles wat we in 2004 wonnen, hebben we nu al verloren'', zegt bedrijfsadviseur R. Koeman van Mitex. April liet de sterkste omzetdaling zien van de aangesloten Mitex-bedrijven sinds vorig jaar.

Koeman berekende dat Nederland vorige maand 11,2 procent minder kinderkleding kocht ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar en 5,2 procent minder uitgaf aan schoenen. ,,Vooral het middensegment krijgt klappen. Winkels die het nog relatief goed doen, zijn zaken die zich onderscheiden door een bovengemiddelde kwaliteit producten en service óf juist met lage prijzen.''

Blokker (Bart Smit, Xenos, Marskramer) maakte deze week een omzetstijging in het gebroken boekjaar tot en met januari van dit jaar bekend van 4 procent. Het bedrijf waarschuwde dat daarna ,,tot en met april de meeste winkelketens van ons concern een tegenvallende omzetontwikkeling laten zien.'' Om de winst zoveel mogelijk op peil te houden, kondigde Blokker meteen aan ,,stringent'' te gaan snijden in de kosten. Vendex KBB (Hema, Claudia Sträter, Hunkemöller) wil niets kwijt over zijn verkopen.

Weinigen kunnen de oorzaak aanwijzen voor de verslechtering in april. Volgens Fakkeldij ligt het niet aan het weer, het aantal feestdagen of het aantal koopdagen. ,,Ik kan het niet verklaren.''