Kabinet voert campagne op voor Grondwet

Ruim twee weken voor het referendum over de Europese Grondwet zet het kabinet 3,5 miljoen euro extra in om Nederlanders te overreden om vóór de Grondwet te stemmen.

Het kabinet maakt zich zorgen over de uitkomst, nu een eigen opiniepeiling uitwijst dat het aantal tegenstemmers lijkt toe te nemen. Na afloop van de ministerraad uitte vice-premier Zalm (VVD) zijn zorgen over ,,allerlei emoties'' die volgens de minister bij referenda altijd een rol spelen. Volgens Zalm stemmen er meer mensen vóór de Grondwet naarmate ze er meer vanaf weten. Maar ,,het wordt spannend'', gaf Zalm toe.

,,Het enige wat je kunt doen, is uitleggen waar het wél over gaat'', zei Zalm. Dit moet gebeuren met een kleurige folder (kosten 1,5 miljoen) die volgende week huis aan huis wordt bezorgd, uit naam van het kabinet. Op 23 april deelden ministers, om de vóór-campagne kracht bij te zetten, nog een neutrale samenvatting van de Grondwet uit. Deze was opgesteld door de onafhankelijke referendumcommissie. Maar nu komt het kabinet met de expliciete oproep vóór te stemmen. De Grondwet ,,brengt niet het paradijs, maar zeker wel verbeteringen die de moeite waard zijn'', zo zei de vice-premier gisteren.

Volgens de peiling van het kabinet zou 58 procent van de kiesgerechtigden op 1 juni naar de stembus gaan. Van deze groep zou 40 procent tegen de Europese Grondwet stemmen, terwijl 39 procent van hen vóór de Grondwet zou stemmen. Hiermee is het verwachte aantal tegenstemmers voor het eerst groter dan het aantal voorstemmers. In april zei 54 procent van de kiezers nog vóór te zullen stemmen.

Als ook de mensen die `waarschijnlijk gaan stemmen' in de prognose worden verwerkt, hebben de voorstanders weer een voorsprong, namelijk 41 procent tegenover 36 procent. De bekendheid van de Grondwet neemt toe. Van de ondervraagden zegt 78 procent de laatste maanden iets vernomen te hebben over dit onderwerp. In april was dit nog 56 procent.

Naast de folder zal het kabinet de voordelen van de Grondwet de komende weken ook via radio-spotjes en advertenties in de pers (kosten 2 miljoen euro) verspreiden. Een probleem voor het kabinet is wel dat alle advertentieruimte al zo goed als bezet is.

Reclamemaker Titus Eikelboom spreekt de vrees uit dat het kabinet zijn doel voorbijschiet. ,,Wie twee miljoen in zo'n korte tijd inzet, wekt zoveel irritatie op dat de boodschap averechts zal werken'', aldus Eikelboom.

[Vervolg ADVERTENTIES: pagina 2]

ADVERTENTIES

`Te veel reclame wekt irritatie op'

[Vervolg van pagina 1]

,,Je kunt met het beschikbare geld twee weken radio helemaal volgooien, maar ook dan wek je meer irritatie op dan wat anders'', zegt Eikelboom. ,,Met zo'n spotje kun je geen inhoud overbrengen, hooguit emotie. En dat terwijl het hier om een ingewikkeld onderwerp gaat, niet om het verkopen van een pakje boter. In dit geval moet de adverteerder nog helemaal vertellen wat boter precies is.''

Eikelboom schat in dat de ja-campagne van het kabinet vooral in de dagbladen te zien zal zijn. ,,Daar kun je bijna een dag tevoren nog advertentiepagina's kopen.'' Eén `rondje' landelijke en regionale dagbladen kost 375.000 euro en bereikt tweederde van de Nederlanders.

Maar, zegt Eikelboom, een folder kun je ongelezen weggooien en een advertentie in een krant kun je overslaan. ,,Je moet de boodschap wel wíllen lezen. In tegenstelling tot tv en radio bepaal je als lezer zelf of je de communicatieboodschap tot je neemt.

,,Probleem is dat daarin in één klap de doelstelling moet worden gehaald die in de communicatie als de allerzwaarste geldt en waar normaal gesproken jaren overheen gaan: kennis bijbrengen en houding en gedrag beïnvloeden. Want mensen moeten uiteindelijk iets gaan doen: vóór de Grondwet stemmen.''

De opdrachtgever van het referendum over de Europese Grondwet, de Tweede Kamer, moet toestemming geven voor het besteden van de 3,5 miljoen euro. Die komt dinsdag terug van reces.

EUROPA: pagina 2