De vikingen slaan terug

Nederlanders en Scandinaviërs, het blijft een rare combinatie. Het overnamebod van het Deense Maersk op de rederij P&O Nedlloyd is door de aandeelhouders over het algemeen feestelijk ontvangen. Maar de samenwerking tussen beide volken is wel eens anders geweest.

Wie haalt zich niet de huiveringwekkende schoolplaat voor de geest van brandschattende Noormannen in Dorestad, anno 834. En vandaag de dag zullen zullen sommige Hollandse bedrijven en hun aandeelhouders evenmin met plezier terugdenken aan bepaalde gebeurtenissen. Een paar jaar geleden ontpopte een Noorse miljardair zich als de kwelgeest van een ambitieze Ahold-top nadat het supermarktconcern in Zweden met contracten had gesjoemeld. Meer recent stootten postbedrijf TNT en zuivelbedrijf Campina in Denemarken hun neus bij de uitvoering van hun groeiplannen. TNT wilde een belang in het Deense postbedrijf kopen, maar greep naast de prijzen. Campina kwam met het idee om te fuseren met de melkmeesters van Arla, maar de Denen haakten op de valreep af. Het ambitieuze plan voor het grootste zuivelbedrijf ter wereld mislukte.

En ook P&O Nedlloyd heeft, uit de tijd toen het nog gewoon Nedlloyd heette, een wrange herinnering aan een Scandinaviër. Weet u het nog? Eind jaren tachtig kreeg de directie het aan de stok met de agressieve Noorse investeerder Torstein Hagen. Die had een belang bemachtigd van 25 procent en probeerde daarmee de strategie van het bedrijf om te gooien. Na een hevige strijd, breed uitgemeten in de media, trok het bestuur aan het langste eind.

In een andere tak van de samenleving verlopen de relaties met de noorderlingen aanmerkelijk vruchtbaarder. Nederlandse voetbalclubs kenden de afgelopen twintig jaar grote successen aan de hand van Deense, Zweedse en Finse voetballers (Lerby, EdstRÖm, Litmanen) en wisten met de verkoop ervan hun clubkassen goed te spekken (Gronkjaer, Zlatan).

Sinds woensdag is er dan toch ook weer hoop op een Nederscandinavische coöperatie in het zakenleven die positief verloopt. De 2,3 miljard euro die Maersk over heeft voor P&O Nedlloyd is fors hoger dan het bedrijf ooit op de beurs waard was. Goed nieuws dus voor de aandeelhouders van de van oorsprong Rotterdamse reder – die krijgen een vette premie van 40 procent op hun stukken.

De eigenaren van P&O Nedlloyd mogen de Denen dankbaar zijn voor de toenadering. In de kleurrijke geschiedenis van samenwerking breekt tussen beide handelsvolken allicht een nieuwe episode aan. Er bestaat echter één verschil met de eerdere onderonsjes tussen Nederlandse bedrijven en die uit Scandinavië: dit keer liggen niet de Hollanders maar de vikingen boven. Net als in 834.