Lastminute scoort weer

Lastminute heeft er een neusje voor op het goede moment op de juiste plaats te zijn. Het online-reisbureau kreeg een beursnotering op het hoogtepunt van de eerste internethausse. Nu verkoopt het bedrijf zichzelf op het hoogtepunt van een tweede goudkoorts, die wordt aangewakkerd door de consolidatie in de online-reissector.

Zijn beleggers mogen in hun handen knijpen met de premie van 57 procent die Sabre Holdings, de eigenaar van de op de VS gerichte website Travelocity, heeft geboden. Het bod in contanten van Sabre waardeert het aandelenkapitaal van Lastminute op 577 miljoen pond (847 miljoen euro) – ongeveer dezelfde waardering die het bedrijf ten deel viel bij de beursgang. Om de symmetrie compleet te maken worden de beweegredenen voor deze transactie in soortgelijke bewoordingen verpakt. De fusie zal de inhoud van Travelocity verbreden en verdiepen, zijn aanwezigheid – met name in Europa en het snel groeiende Azië – uitbreiden en schaalvoordeel opleveren. Er kan worden bezuinigd door de operationele kosten van Lastminute omlaag te brengen. Travelocity is immers geïnteresseerd in de klanten, technologie en merknaam van Lastminute, maar niet in zijn `call centres'. Toch is dit hetzelfde model, zij het op een hoger plan getild, dat Lastminute hanteerde bij het overnemen van andere online-firma's. Maar zelfs nu heeft het bedrijf nog maar pas zijn eerste reeks resultaten gepubliceerd met een positieve ebitda (winst vóór rente, belasting en afschrijving).

Onder redactie van Hugo Dixon. Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld.