Bod reisconcern VS op Lastminute.com

Het Amerikaanse reisconcern Sabre heeft overeenstemming bereikt met de directie van het Britse Lastminute.com over een overname. Met de overname zou Sabre de grootste aanbieder van reizen via internet worden in Europa.

Sabre heeft een bedrag van 577 miljoen pond (847 miljoen euro) voor Lastminute geboden. Deskundigen achtten de kans vanmorgen gering dat er nog andere gegadigden opduiken die het bod van Sabre kunnen overtreffen. Lastminute.com gaat deel uitmaken van Travelocity, een dochterbedrijf van Sabre.

Last Minute.com gold als een van de meest veelbelovende bedrijven tijdens de internethausse eind jaren `90. De koers van de aandelen steeg toen tot 380 pence, om vervolgens op een dieptepunt van 17 pence te belanden. Sindsdien heeft het bedrijf zich echter weten te herstellen. Begin dit jaar stond de koers op ruim 100 pence. Sabre heeft nu 165 pence per aandeel geboden.

Via Lastminute.com kunnen klanten niet alleen elektronisch reizen boeken maar ook kaartjes voor concerten of reserveringen in restaurants. De grote naamsbekendheid van Lastminute.com geldt als een van de belangrijkste troeven van het bedrijf.

Toch blijven er onder deskundigen zorgen bestaan over de prestaties van het concern. Ze wijzen erop dat Lastminute.com nog nimmer winst heeft geboekt sinds het in 2000 naar de beurs ging. Wel heeft Lastminute.com de laatste vier jaar liefst veertien overnames van kleineren bedrijven gedaan. Mede hierdoor is de omzet van het bedrijf fors gestegen, van ruim 34 miljoen pond in 2000 tot bijna een miljard pond vier jaar later.