Beurswaarde Tom Tom van 1,5 miljard

Tom Tom, de aanbieder van producten en diensten op het gebied van persoonlijke navigatie, gaat op 27 mei naar de beurs en mikt op een beurswaarde van meer dan 1,5 miljard euro.

De verwachte uitgiftekoers zal liggen tussen de 14 en 18,5 euro per aandeel, waarmee de beusrwaarde zou uitkomen op 1,5 tot 2 miljard euro. Ter vergelijking: het IT-bedrijf Getronics en het telecombedrijf Versatel zijn ruim 1 miljard euro waard op de beurs.

Op een persconferentie in Amsterdam maakte oprichter en topman Harold Goddijn vanmorgen de details van de voorgenomen beursgang bekend. De inschrijvingsperiode loopt van 16 mei tot 26 mei. De Amerikaanse zakenbanken Goldman Sachs en Lehman Brothers zijn door Tom Tom gevraagd om de beursgang te begeleiden.

De plaatsing omvat maximaal 7 miljoen nieuwe gewone aandelen en maximaal 21 miljoen bestaande gewone aandelen die te koop worden aangeboden door de huidige aandeelhouders. In totaal staan er na de beursgang ruim 106 miljoen aandelen uit.

Tom Tom wil de opbrengst van de nieuwe aandelen primair gebruiken voor algemene bedrijfsdoeleinden, waaronder onderzoek naar en ontwikkeling van nieuwe producten en technologieën en internationale expansie. Ook wil het bedrijf het geld mogelijk gebuiken voor overnames en investeringen die bij de groeistrategie passen.

Tom Tom is met een marktaandeel van bijna 30 procent de onbetwiste wereldmarktleider op navigatiegebied. Het succesvolste product is de GO, een draagbaar navigatiesysteem ter grootte van een tennisbal dat met een zuignap op het dashboard of de voorruit van de auto wordt bevestigd.

Tom Tom werd opgericht in 1991 en ontwikkelde jarenlang onder de naam Palmtop Software programmatuur voor zakcomputers, onder meer een bijbel-programma. Pas sinds president Clinton de signalen van 24 Amerikaanse satellieten in 2000 vrijgaf voor civiele toepassingen richtte het bedrijf zich op de ontwikkeling van navigatieapparatuur voor in de auto.

Bij Tom Tom werken ongeveer 250 mensen. Het hoofdkantoor staat in Amsterdam. De groei van Tom Tom is vooral in de laatste jaren toegenomen. In 2002 bedroeg de omzet nog 7,9 miljoen euro. Vorig jaar was dat 192 miljoen. De netto winst liep in dezelfde periode van 1,4 miljoen naar 27,7 miljoen euro.

TomTom maakte vanmorgen ook de kwartaalcijfers bekend. De omzet over het eerste kwartaal van 2005 steeg naar 66,2 miljoen euro. De netto winst bedroeg 13,8 miljoen. De groei was voornamelijk te danken aan de verkopen van de GO, die in het tweede kwartaal van 2004 op de markt kwam.